لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

یک کشته و هشت زخمی در انفجار پایگاه حشد الشعبی؛ «آمریکا حمله‌ای انجام نداده است»


گزارش‌ها حاکی است که بامداد شنبه اول اردیبهشت «انفجاری مهیب» دریک پایگاه حشد الشعبی در جنوب بغداد روی داده است.

مقام‌های عراقی روز شنبه بعد از بررسی این انفجار اعلام کردند بر اثر آن یک تن کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که دو منبع حشد الشعبی به رویترز گفته بودند که این حملات تلفات جانی نداشت اما خسارت مادی به بار آورد.

حشدالشعبی ابتدا از بمیاران این پایگاه خبر داد و آن را به نیروهای آمریکا مرتبط دانست. اما در بیانیه‌ای که عصر شنبه منتشر کرد، گفت به این پایگاه «حمله» شده، اما گروهی را مسئول آن ندانست.

پیش‌تر دو منبع امنیتی عراقی به رویترز گفتند که این انفجار در نتیجه یک حمله هوایی ناشناخته بود که حوالی نیمه شب روی داد.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق وابسته به وزارت دفاع، روز شنبه، اول اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهی پدافند هوایی گزارش داده «هیچ هواپیمای بدون سرنشین یا هواپیمای جنگی در حریم هوایی استان بابل قبل و یا در حین انفجار وجود نداشته است».

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از دو منبع امنیتی نوشت که این پایگاه «بمباران» شده است.

یک منبع نظامی عراق هم که به نام او اشاره‌ای نشده، به این خبرگزاری گفت که انفجار در «انبار تجهیزات» حشد شعبی رخ داده است.

حشد الشعبی نیز بامداد شنبه در بیانیه‌ای وقوع انفجار در پایگاه نظامی کالسو واقع در شمال استان بابل را تائید، اما شمار دقیق زخمی‌ها و میزان آسیب‌ها را اعلام نکرد.

حشد الشعبی در بیانیه اولیه خود اعلام کرد: «انفجاری در مقر نیروهای حشد الشعبی در پایگاه نظامی کالسو در منطقه المشروع در شمال استان بابل خسارات مادی برجای گذاشته و شماری نیز زخمی شدند که پس از تکمیل تحقیقات اولیه جزئیات این انفجار متعاقباً اعلام خواهد شد.»

شماری از رسانه‌های نزدیک به شبه نظامیان می‌گویند احتمالاً این پایگاه از سوی آمریکا مورد «حمله قرار گرفته است.»

سنتکام: آمریکا حمله‌ای در عراق انجام نداده است

به‌دنبال گزارش ها در خصوص حمله به یک پایگاه حشد الشعبی در استان بابل، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هرگونه ارتباط با این حمله را تکذیب کرد.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما از گزارش‌هایی مطلع هستیم که مدعی هستند ایالات متحده امروز در عراق حملات هوایی انجام داده است. این گزارش‌ها صحت ندارند. ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است.»

اسرائیل نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

در حالی این حمله صورت گرفته است که مقامات امریکایی اعلام کردند اسرائیل بامداد جمعه یک سامانه راداری پدافند هوایی تأسیسات هسته‌ای نطنز در نزدیکی اصفهان را هدف قرار داده است.

حشد الشعبی مجموعه‌ای متشکل از چندین گروه‌های شبه نظامی شیعی مورد حمایت ایران از جمله سازمان بدر، عصائب أهل الحق، سرایا طلیعه الخراسانی، و کتائب حزب‌الله است.

با استفاده از اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، رویترز و ایرنا
XS
SM
MD
LG