لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

ابراز مخالفت شدید و همه‌جانبه در اسرائیل با احتمال تحریم یک گردان از ارتش


سربازان اسرائیلی در نزدیکی حبرون
سربازان اسرائیلی در نزدیکی حبرون

نخست ‎‌وزیر اسرائیل می‌گوید دولت او با اقدام احتمالی آمریکا در زمینه تحریم یک گردان از نیروهای ارتش اسرائیل مخالفت خواهد کرد. سایر دولتمردان اسرائیلی نیز آمریکا را به خودداری از اعلام این تحریم فراخواندند.

وب‌سایت اکسیوس روز شنبه، اول اردیبهشت، نوشت وزارت خارجه آمریکا تصمیم به تحریم گردان «نِتسَح یهودا» را به دلیل خشونت‌های منتسب به برخی از اعضای این گردان در قبال فلسطینیان کرانه باختری به زودی اعلام خواهد کرد.

دو سال پیش نیروهایی از این گردان عمر اسد، یک مرد سالمند فلسطینی را بازداشت کردند اما او را در نقطه‌ای در کرانه باختری در حالی که دستش بسته و دهانش با پارچه بسته شده بود در یخبندان به حال خود رها کردند. جسد این مرد که تابعیت آمریکا را نیز داشت، فردای آن روز یافت شد.

اعمال تحریم آمریکا، در صورت اعلام نهایی آن، ارائه کمک نظامی آمریکایی به این یگان ارتش اسرائیل را منع خواهد کرد و اعضای آن را از هر نوع همکاری نظامی با آمریکا بازخواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا با تأیید تلویحی گزارش اکسیوس گفت تصمیم در این خصوص پیشاپیش گرفته شده و در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

آنتونی بلینکن گفت واشینگتن تحت قوانین «لیهی» که «بسیار مهم است» اقدام می‌کند. اشاره او به یک قانون آمریکایی است که ارائه کمک نظامی به نیروهای خارجی درگیر در نقض قوانین بین‌الملل را محدود می‌کند.

آقای بلینکن گفت آمریکا در بررسی‌های «زمان‌بر» و «دقیق» خود بر گردآوری شواهد واقعی استناد می‌کند.

آمریکا، اروپا و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری نیز در دوره اخیر خشونت‌های منتسب به شماری از ساکنان تندروی شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری را پیاپی محکوم کرده و خواهان جلوگیری از آن شده‌اند.

دولت جو بایدن در کنار حمایت نظامی گسترده از اسرائیل که درگیر جنگ با گروه افراطی حماس است، به تازگی چند اسرائیلی ساکن در کرانه باختری و برخی نهادهای مرتبط با آن‌ها را به دلیل رفتار خشونت‌آمیز در قبال فلسطینیان منطقه تحریم کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اما شنبه شب گفت: «زمانی که سربازان ما در مبارزه با هیولاهای ترور هستند، تحریم یک واحد ارتش اسرائیل اوج پوچی و سقوط اخلاقی است و دولت من از هر راهی در برابر این تحریکات، اقدام خواهد کرد.»

ناخشنودی از احتمال تحریم آمریکایی علیه گردان «نتسح یهودا»، که نخستین بار در نوع خود خواهد بود، دولتمردان اسرائیل از جناح‌های مختلف را متحد کرده است.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل که در وزارت دفاع این کشور نیز مسئول امور کرانه باختری است، تصمیم احتمالی آمریکا را «جنون مطلق» نامید و محکوم کرد.

بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ اسرائیل، گفت یگان «نتسح یهودا» بخشی جدایی‌ناپذیر از ارتش اسرائیل است و این کشور خود دارای سیستم مستقل و عادلانه قضایی است که خاطیان را محاکمه کند.

گادی آیزنکوت، رئیس اسبق ستاد ارتش و عضو کابینه جنگ نیز یک‌شنبه گفت برای لغو تصمیم آمریکا پیش از آن‌که اعلام شود، تلاش خواهد کرد.

«نتسح یهودا» نود و هفتمین یگان از ارتش اسرائیل است که نیروهای مذهبی حریدی در آن خدمت می‌کنند. هرچند اکثریت چشمگیر یهودیان حریدی از خدمت
در ارتش اسرائیل برای ادامه درس مذهبی در کالج‌های علوم دینی معافیت می‌گیرند، این یگان وابسته به نیروی زمینی از سال ۱۹۹۹ میلادی امکان پیوستن حریدی‌های علاقه‌مند به سربازی را برای پیوستن به ارتش فراهم کرده است.

در سال ۲۰۱۹ دادگاه اسرائیل پنج تن از سربازان این یگان را به دلیل شکستن استخوان چند فلسطینی هنگام بازداشت، محاکمه کرد.

در سال ۲۰۲۲ نیز چهار تن دیگر از اعضای این یگان پس از انتشار فیلمی از کتک زدن فلسطینیان در نزدیکی شهر رام‌الله از ارتش اخراج شدند.

یائیر لاپید، رهبر جناح اپوزیسیون اسرائیل، احتمال تحریم گردان یاد شده در ارتش را ناشی از ائتلاف رهبران احزاب تندرو با بنیامین نتانیاهو دانست و نوشت افرادی مانند ایتامار بن‌گویر و بتسال‌ئل اسموتریچ به وجهه اسرائیل به عنوان یک کشور وفادار به قانون لطمه زده‌اند.

به گفته آقای لاپید، ایتامار بن گویر که وزیر امنیت ملی است، نمی‌گذارد که پلیس و نیروهای امنیتی قوانین را در قبال شهرک‌نشین‌های افراطی در کرانه باختری اجرا کنند.

ابراز ناخشنودی مقامات اسرائیلی از تصمیم احتمالی آمریکا ساعتی پس از آن بود که دولت اسرائیل از تصمیم کنگره واشینگتن در تأیید لایحه اعطای کمک ۱۴ میلیارد دلاری به اسرائیل تقدیر کرد.

XS
SM
MD
LG