لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش ادامه‌دار فروش خودروهای برقی در جهان خبر داد


چین به‌تنهایی سهمی ۶۰ درصدی در کل فروش خودروهای برقی جهان دارد
چین به‌تنهایی سهمی ۶۰ درصدی در کل فروش خودروهای برقی جهان دارد

آژانس بین‌المللی انرژی با اعلام رشد ۳۵ درصدی فروش خودروهای برقی در جهان طی سال گذشته میلادی، پیش‌بینی کرد امسال یکی از هر پنج خودروی فروخته شده در جهان، برقی باشد.

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی که روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در سایت آن منتشر شده، پارسال ۱۴ میلیون خودرو برقی در جهان فروخته شد و امسال این رقم به ۱۷ میلیون دستگاه خواهد رسید.

در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ نیز حدود ۳.۴ میلیون دستگاه خودرو برقی در جهان به فروش رفته که رشدی ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

چین بزرگترین بازار خودروهای برقی است و به تنهایی سهمی ۶۰ درصدی در کل فروش خودروهای برقی جهان دارد.

در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی حدود ۱.۹ میلیون خودرو برقی در چین، ۸۰۰ هزار دستگاه در اروپا، ۴۰۰ هزار در ایالات متحده آمریکا و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی در دیگر نقاط جهان به فروش رفته است.

طی دو سال گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار در صنعت خودروهای برقی جهان سرمایه‌گذاری شده و انتظار می‌رود فروش این خودروها در سال ۲۰۳۰ به ۴۰ میلیون دستگاه برسد.

خودروهای برقی طی سال گذشته باعث عدم انتشار ۱۳۰ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در جهان شد. این رقم در سال جاری به ۱۸۰ میلیون تن و در سال ۲۰۳۰ به ۸۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

خودروهای برقی نه تنها باعث کاهش آلودگی هوا می‌شوند، بلکه هزینه شارژ آنها نیز نسبت به بنزین کمتر است.

برای نمونه هزینه شارژ سالانه یک میلیون دستگاه خودرو برقی معادل ۴ تراوات ساعت است که برابر یک درصد از تولید برق ایران است.

جمهوری اسلامی به رغم جهش‌های چشمگیر در مصرف بنزین و کسری آن، هنوز در برابر واردات خودروهای برقی مقاومت می‌کند.

آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴ میلیارد دلار یارانه پنهان بنزین داشته است؛ به عبارتی اختلاف قیمت بنزین مصرف شده در ایران و بازارهای جهانی حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

در ایران هم‌اکنون ۱۷ میلیون خودرو بنزین‌سوز وجود دارد که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر سوخت استفاده می‌کنند.

این در حالی است که یارانه پنهان برق ایران در همین سال حدود ۳۰ میلیارد دلار بود. اگر خودروهای برقی با کل خودروهای بنزین‌سوز در ایران جایگزین شود، ۱۴ میلیارد دلار یارانه بنزین حذف و تنها ۵ میلیارد دلار به یارانه برق کشور اضافه می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی، رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG