لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

واکنش سازمان ملل، آمریکا و اسرائیل به گزارش‌ها درباره گورهای جمعی در دو بیمارستان غزه


ادامه جست‌وجو و بیرون کشیدن اجساد از گورهای جمعی بیمارستان ناصر در روز سه‌شنبه
ادامه جست‌وجو و بیرون کشیدن اجساد از گورهای جمعی بیمارستان ناصر در روز سه‌شنبه

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ويرانی بیمارستان‌های ناصر و شفا در نوار غزه و کشف گورهای جمعی با صدها جسد در محوطه این مراکز درمانی را «هولناک» خواند و از سوی دیگر ارتش اسرائیل اتهامات وارده را رد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت گفت گزارش‌ها درباره گورهای جمعی در نوار غزه «نگران‌کننده» است.

در پی خروج نیروهای اسرائیلی از بیمارستان ناصر در شهر خان یونس، نهادهای فلسطینی وابسته به گروه افراطی حماس در روزهای اخیر از کشف یک گور جمعی و چند صد جسد در حیاط داخلی این بیمارستان خبر دادند.

گزارش‌های دیگری از کشف گورهای موقت در محوطه بیمارستان شفا نیز منتشر شده است. امدادگران بین‌المللی نیز وجود این گورهای جمعی را تائید کرده‌اند.

اما ارتش اسرائیل ادعاهای «دفاع مدنی فلسطین» در مورد این که سربازان اسرائیلی اجساد را در این نقاط دفن کرده‌اند «بی‌پایه و اساس» توصیف کرد.

ارتش اسرائیل افزود که نیروهای این کشور در جست‌وجوی گروگان‌های اسرائیلی که در اسارت حماس هستند، این اجساد را که قبلاً توسط خود فلسطینی‌ها دفن شده بودند بازرسی کرده و آنها را دوباره به همان گورها بازگرداندند.

بیانیه ارتش اسرائیل افزود: «بازرسی برای تشخیص هویت با مراقبت کامل انجام شد و فقط در نقاطی صورت گرفت که براساس اطلاعات امنیتی حدس زده می‌شد احتمال دفن جسد گروگان‌ها وجود دارد. این بازرسی‌ها با رعایت احترام و حرمت کامل افراد متوفی انجام شد.»

سربازان اسرائیل دو ماه پیش در جستجوی سران و اعضای حماس و این احتمال که ممکن است آن‌ها با خود شماری از ۱۳۳ شهروند اسرائیلی به گروگان گرفته شده را در بیمارستان‌های غزه پنهان کرده باشند، مرکز درمانی ناصر را محاصره و به عملیات گسترده جست‌وجو در آن اقدام کردند.

راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت این نهاد کشف گورهای جمعی را بسیار جدی تلقی می‌کند و فولکر تورک، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، گزارش‌های مربوط به این موضوع و ويران کردن بیمارستان‌های نوار غزه را هولناک می‌داند.

خانم شامداسانی روز سه شنبه چهارم اردیبهشت در نشستی خبری افزود: «دست‌های تعدادی از اجساد از پشت بسته شده بود که به وضوح نشان دهنده نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.»

نهاد حقوق بشر سازمان ملل خواستار «تحقیقات مستقل، موثر و شفاف درباره مرگ‌ها» شد.

او افزود که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در حال بررسی گزارش نهادهای فلسطینی در این موارد از جمله کشف ۳۰ جسد در یک گور جمعی در محوطه بیمارستان شفا است.

براساس گزارش‌های نهادهای فلسطینی برخی از این اجساد از جمله زنان و کودکان زیر انبوهی از زباله دفن شده‌اند.

رویترز می‌گوید گزارشگرانش روز دوشنبه شاهد جمع‌آوری اجساد از گورهای جمعی در محوطه بیمارستان ویران شده ناصر بوده‌اند.

«دفاع مدنی فلسطین» در نوار غزه که زیر نظر حماس فعالیت می کند، روز سه‌شنبه گفت تاکنون از اولین گور جمعی در محوطه بیمارستان ناصر ۳۱۰ جسد بیرون کشيده شده و دو گور جمعی دیگر در این نقطه کشف شده ولی هنوز عملیات حفاری در آنها شروع نشده است.

وزارت بهداشت و مقامات بهداشتی فلسطینی وابسته به حماس نیز همین ارقام را منتشر کرده‌اند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست خبری روز سه‌شنبه همچنین به نیابت از سوی فولکر تورک حملات روزهای اخیر ارتش اسرائیل در نوار غزه را که به گفته او اکثر قربانیان آنها زنان وکودکان بوده‌اند، محکوم کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل علاوه بر این در مورد حمله احتمالی اسرائیل به شهر رفح که اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار آواره به آن پناه برده‌اند هشدار داد و افزود چنین حمله‌ای می تواند به «افزایش جرم کشتار» منجر شود.

حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه در واکنش به حمله غافلگیرانه شبه‌نظامیان حماس و سایر گروه‌های فلسطینی به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر آغاز شد. در حمله فلسطینیان حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت نوار غزه در روزهای اخیر اعلام کرد که در حملات اسرائیل بیش از ۳۴ هزار نفر کشته و حدود ۷۵ هزار نفر مجروح شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG