لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

همکاری اف‌بی‌آی با دانشگاه‌های آمریکا برای مقابله با تهدیدهای یهودی‌ستیزانه


تظاهرات دانشجویی در دانشگاه ییل
تظاهرات دانشجویی در دانشگاه ییل

همزمان با بالا گرفتن تظاهرات مخالفان جنگ در غزه در دانشگاه‌های آمریکا، مدیر اداره تحقیقات فدرال ایالت متحده، اف‌بی‌آی، می‌گوید این نهاد برای مقابله «تهدیدهای یهودی‌ستیزانه و خشونت‌های احتمالی» در حال هماهنگی با دانشگاه‌های این کشور است.

کریستوفر رای در مصاحبه اختصاصی شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت: «اف‌بی‌آی در حال هماهنگی با دانشگاه‌هاست تا آنها را از تهدیدهای یهودی‌ستیزانه و خشونت‌های احتمالی در ارتباط با موج تظاهرات اعتراضی بر سر جنگ اسرائیل و حماس آگاه کند».

گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند، نیمه مهرماه سال گذشته به خاک اسرائیل حمله کرد و پس از آن ارتش اسرائیل با هدف ریشه‌کن کردن این گروه عملیاتی زمینی را در غزه آغاز کرد.

ماه‌ها عملیات زمینی اسرائیل در غزه، انتقادهایی را به همراه داشته و از جمله به تازگی شماری از دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراض دانشجویان بوده است.

به گفته رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی به شدت بر همکاری با مجریان قوانین ایالتی و محلی و همچنین مجریان قوانین دانشگا‌ه‌ها متمرکز است تا مطمئن شود که پیشاپیش هر «تهدید خشونت‌آمیزی» قرار دارد.

مدیر اف‌بی‌آی تأکید کرد این سازمان تظاهرات را رصد نمی کند، اما این سازمان، اطلاعات مربوط به تهدیدهای خشونت آمیز خاص را با دانشگاه‌ها، و مجریان قوانین ایالتی و محلی به اشتراک می‌گذارد».

کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه با اعلام اینکه از نزدیک وضعیت کالج‌ها را زیر نظر دارد گفت: «مردم حق اعتراض علنی دارند، اما نه ارعاب فیزیکی یا درخواست خشونت».

به گفته اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید، «وقتی اظهارنظرهای ضدیهودی خشمگینانه و خطرناکی را شاهد هستیم، علیه این [ مسئله]‌ با عبارات بسیار واضح موضع‌گیری ‌خواهیم کرد».

اندرو بیتس گفت که وزارت آموزش ایالات متحده «نقشی اساسی» برای رسیدگی به اعتراضات یهودی‌ستیزانه برعهده دارد.

روز سه‌شنبه یک گروه از یهودیان مخالف اقدامات اسرائیل در غزه اعلام کردند که حامیان فلسطین قصد دارند خیابان‌ بروکلین را که به محل زندگی چاک شومر رهبر اکثریت سنای آمریکا منتهی می‌شود، ببنند.

این تظاهرات که در دومین شب از عید یک هفته‌ای یهودیان -عید پسح- برنامه‌ریزی شده است، یکی از ده‌ها برنامه‌ای است که در شهرهای سراسر کشور از جمله پورتلند و سیاتل برگزار می‌شود.

سازمان‌دهندگان در بیانیه‌ای گفتند، روز سه‌شنبه در بروکلین، تظاهرکنندگان مراسم عید پسح را با یک وعده غذایی و مراسم آیینی برگزار می‌کنند و از چاک شومر بالاترین یهودی منتخب در آمریکا می‌خواهند از پایان دادن به تهیه سلاح‌های آمریکایی برای جنگ اسرائیل در غزه حمایت کند.

کارشناسان می‌گویند در تظاهرات روز سه‌شنبه احتمال بازداشت گسترده معترضان وجود دارد؛ این در حالی است که در روزهای گذشته صدها دانشجو دانشگاه ییل، نیویورک و کلمبیا پس از تحصن و برپایی چادرهای غیرمجاز در محوطه دانشگاه بازداشت شده‌اند.

در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، کلاس‌های حضوری روز دوشنبه به منظور کاهش تنش در محوطه دانشگاه و به دلیل نگرانی از اینکه دانشجویان یهودی با آزار و اذیت احتمالی مواجه می‌شوند، لغو شد.

این دانشگاه سه‌شنبه اعلام کرد که کلاس‌ها تا پایان سال به شکل ترکیبی برگزار می‌شوند تا دانشجویان بتوانند به صورت آنلاین یا حضوری در آن شرکت کنند.

به گفته سخنگوی پلیس نیویورک، پلیس این شهر، اواخر روز دوشنبه بیش از ۱۲۰ معترض را در محوطه دانشگاه نیویورک دستگیر کرده‌است. معترضان تا مهلت تعیین شده توسط دانشگاه موفق به پاکسازی نشدند.

برخی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده، این معترضان را به یهودی‌ستیزی متهم کرده‌اند.

این در حالی است که معترضان خواستار پایان استاندارد دوگانه آمریکا در برخورد با اسرائیل شده و از دولت بایدن خواسته‌اند ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG