لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

آلمان همکاری با اونروا را از سر می‌گیرد، آمریکا: باید اول «پیشرفت واقعی» ببینیم


درحالی که دولت آلمان اعلام کرده که قصد دارد همکاری با آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) در غزه را از سر بگیرد، کاخ سفید در این مورد نظر دیگری اعلام‌ کرده است.

وزارت امور خارجه و وزارت توسعه آلمان روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که دولت آلمان قصد دارد همکاری با آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) در غزه را از سر بگیرد.

این تصمیم به دنبال تحقیقات کاترین کولونا، وزیر امور خارجه سابق فرانسه در مورد این‌که آیا برخی از کارکنان اونروا در حمله ۷ اکتبر گروه افراطی حماس دست داشته‌اند یا خیر، گرفته شده است. گروه حماس از سوی آمریکا و اروپا گروهی تروریستی شناخته شده است.

در این مورد اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده قبل از بازگرداندن بودجه خود به آژانس سازمان ملل برای فلسطینیان، که آژانس اصلی کمک‌رسانی به غزه جنگ‌زده است، «باید پیشرفت واقعی را ببیند».

اظهارات جان کربی پس از آن مطرح شد که ایالات متحده کمک‌های خود به آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای آوارگان فلسطین را پس از اتهامات اسرائیل مبنی بر مشارکت کارکنان آن در حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس، متوقف کرد. تحقیقات سازمان ملل در حال بررسی این اتهامات است.

اسرائیل هنوز شواهد قطعی برای تایید این ادعاها ارائه نکرده است اما تعدادی از کارکنان اونروا در پی این اتهامات اخراج شدند و در روزها و هفته‌های پس از آن، تعدادی از کشورهای کمک‌کننده کمک‌های مالی را به حالت تعلیق درآوردند یا متوقف کردند.

یک بررسی مستقل جداگانه در مورد اونروا خاطرنشان کرده که اسرائیل هنوز شواهدی برای اتهام عضویت کارکنان اونروا در سازمان‌های تروریستی ارائه نکرده است.

جان کربی در این مورد گفت: «از نظر تامین مالی اونروا، این کمک‌ها همچنان به حالت تعلیق درآمده است. ما باید پیشرفت واقعی را در اینجا ببینیم تا [وضعیت] تغییر کند.»

از زمان اعلام اتهامات اسرائیل به اونروا، بسیاری از کشورهای کمک‌کننده از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا و فرانسه، کمک‌های مالی به اونروا را از سر گرفته‌اند - در حالی که برخی دیگر، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، همچنان به خودداری از ارائه کمک‌ها ادامه داده‌اند.

اونروا که حدود ۳۰ هزار نفر را استخدام می‌کند، فعالیت خود را در سال ۱۹۵۰ آغاز کرد و به نزدیک به شش میلیون نفر در اردن، لبنان، سوریه، نوار غزه و کرانه باختری، از جمله اورشلیم شرقی خدمات ارائه می‌دهد.

دیوید سترفیلد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور بشردوستانه، روز سه‌شنبه گفت که اسرائیل در هفته‌های اخیر گام‌های مهمی در زمینه اجازه ورود کمک‌ها به غزه برداشته است، اما کارهای قابل توجهی باید انجام شود زیرا خطر قحطی در این منطقه بسیار بالاست.

دیوید سترفیلد از اظهار نظر در مورد اینکه آیا واشنگتن از اقدامات اسرائیل راضی است یا خیر خودداری کرد.

این اظهار نظر هفته‌ها پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، خواستار اقدام برای کاهش بحران انسانی در غزه شد و گفت که اگر اسرائیل یک رشته گام‌های مشخص، ملموس و قابل اندازه‌گیری را برندارد، شرایطی بر حمایت ایالات متحده از این متحد نزدیک اعمال خواهد شد.».

کمیسر بحران اتحادیه اروپا خواستار حمایت از اونروا شد

کمیسر اتحادیه اروپا در امور مدیریت بحران، یانز لنارچیچ، با توجه به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه، روز سه‌شنبه خواستار حمایت از آژانس امدادرسانی و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا) شد که اسرائیل آن را به پناه دادن به جنگجویان حماس متهم کرده است.

لنارچیچ در شبکه نوشت: «من از اهداکنندگان می‌خواهم که از اونروا - شریان حیاتی آوارگان فلسطینی - حمایت کنند.»

کمیسر امداد از گزارش تحقیقی منتشر شده درباره اونروا در روز دوشنبه استقبال کرد و گفت که این گزارش بر «تعداد قابل توجهی از روش‌های سازگاری با آژانس و همچنین توصیه‌هایی برای ارتقاء بیشتر آن‌ها» تاکید می‌کند.

در گزارشی که در نیویورک ارائه شد، کارشناسان مستقل به این نتیجه رسیدند که اونروا شماری سازوکار «قوی» برای اطمینان از رعایت اصل بی‌طرفی ایجاد کرده است. این گزارش همچنین تاکید کرد که جای پیشرفت وجود دارد.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ پ.پ./ب.ب.
XS
SM
MD
LG