لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

تظاهرات دانشجویی در حمایت از غزه؛ درخواست جانسون برای استعفای رئیس دانشگاه کلمبیا


همزمان با تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از فلسطین٬ مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت در یک کنفرانس مطبوعاتی از نعمت مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا خواست تا استعفا کند.

سخنرانی آقای جانسون در نزدیکی تجمع معترضان در دانشگاه کلمبیا بارها توسط معترضان قطع شد و معترضان او و سایر قانونگذاران جمهوری‌خواه را که کنار او ایستاده‌ بودند، هو کردند .

مایک جانسون که برای دیدار با دانشجویان یهودی به دانشگاه کلمبیا رفته بود گفت: «ما فقط نمی‌توانیم اجازه دهیم این نوع نفرت و یهودستیزی در دانشگاه ما شکوفا شود و باید جلوی آن را گرفت.»

او با تاکید بر اینکه کسانی که خشونت را مرتکب می‌شوند باید دستگیرشوند گفت:«‌ از شفیق رئیس دانشگاه می‌خواهم که اگر نمی‌تواند فوراً به این هرج و مرج نظم ببخشد، استعفا دهد.»

این سخنان در حالی از سوی رئیس مجلس نمایندگان مطرح می‌شود که معترضان نیز خواستار استعفای رئیس مصری تبار دانشگاه کلمبیا به دلیل شهادت دادن او در کنگره و اجازه به پلیس برای ورود به محوطه دانشگاه هستند که در پی آن بیش از ۱۰۰ دانشجو دستگیر شده‌اند.

روز چهارشنبه نیز تظاهرات مشابهی در دانشگاه هاروارد، کالیفرنیا و تگزاس علیه اقدامات اسرائیل در غزه و کمک‌های مالی آمریکا به این کشور صورت گرفت.

در آستین، پلیس با ورود به دانشگاه تگزاس اعلام کرد که اگر معترضان متفرق نشوند آنها را دستگیر خواهد کرد . گزارش‌ها از این دانشگاه حاکی از بازداشت ۲۰ معترض است. گارد پلیس با تجهیزات کامل ضد شورش و باتوم با دانشجویان درگیر شده‌است.

شورای روابط اسلامی-آمریکایی در آستین تگزاس می‌گوید:« در یک جامعه دموکراتیک، حق اعتراض مسالمت آمیز و ابراز عقاید مخالف، اصلی اساسی است.»

فیاض شاه رئیس شورای آستین تاکید می‌کند که «‌استفاده از تعداد زیادی از افسران مسلح برای دستگیری فعالان دانشجویی که از آتش‌بس در غزه دفاع می‌کنند، نشان دهنده سرکوب نگران‌کننده حقوق اساسی مردم است.»

همچنین روز چهارشنبه پلیس با معترضان در یک تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس درگیر شد. هنوز مشخص نیست چه تعدادی بازداشت شده‌اند.

دانشجویان دانشگاه براون در رود آیلند نیز روز چهارشنبه در محوطه این دانشگاه چادرهایی را برپا کردند. آنها در تابلوهای بزرگی اعلام کردند که این چادرها «محل همبستگی با غزه» است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای ویدئویی که روز چهارشنبه منتشر شد، تظاهرات طرفداران فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که پاسخ چندین رئیس دانشگاه به این اعتراضات «شرم آور» بوده و از مقامات ایالتی، محلی و فدرال خواست تا درباره این اعتراضات مداخله کنند.

آسوشیتدپرس می‌گوید در دانشگاه میشیگان معترضان با پوشیدن ماسک در تلاش‌اند هویت خود را از بیم برخورد دانشگاه با دانشجویان معترض مخفی نگهدارند.

افزایش تظاهرات باعث شده است که دانشگاه‌ها برای ایجاد تعادل بین امنیت دانشگاه و حقوق آزادی بیان تدابیری اتخاذ کنند .

بسیاری از کالج‌های دانشجویی مدت‌ها اعتراضات را تحمل کردند، اما اکنون با استناد به نگرانی‌های ایمنی، انضباط سنگین‌تری را علیه این اعتراضات اعمال می‌کنند.

در دانشگاه‌های نیویورک این هفته، پلیس گفت ۱۳۳ معترض را بازداشت کرد .بیش از ۴۰ معترض نیز در دانشگاه ییل نیوهیون بازداشت شدند .

بخش نیویورک شورای روابط آمریکایی-اسلامی، یک سازمان حقوق مدنی مسلمان، از رهبران سیاسی و مقامات دانشگاه خواسته‌است تا زندگی دانشجویان یهودی، مسلمان، فلسطینی و سایر دانشجویانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کردند، را در خطر نیاندازند زیرا آنها حق دارند که آزادانه آنچه این شورا «‌ نسل‌کشی‌در غزه»‌خوانده‌است محکوم کنند.

این در حالی است که برخی از دانشجویان یهودی می‌گویند به دلیل جو ملتهب در دانشگاه‌ها نگران حضور در دانشگاه و کلاس‌های درس هستند؛‌این در حالی است که در میان بازداشت‌شدگان، دانشجویان یهودی معترض به اقدامات اسرائیل در غزه نیز وجود دارد .

XS
SM
MD
LG