لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

ادامه اعتراض به حکم اعدام برای توماج صالحی؛ مادر مهسا امینی: بگذارید توماج نفس بکشد


عکس متعلق به شهریور ۱۴۰۲
عکس متعلق به شهریور ۱۴۰۲

واکنش‌های گسترده‌ داخلی و بین‌المللی در محکومیت صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده معترض، توسط دادگاه انقلاب اصفهان در روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت، نیز ادامه یافت.

اظهارات وکیل توماج صالحی در روز چهارشنبه درباره صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اصفهان، موجی از واکنش‌ها داخلی و بین المللی را رقم زد که هنوز ادامه دارد.

گزارش‌ها حاکی است که تجمع‌هایی در اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در شهرهای برلین، هامبورگ و لاهه برگزار شده و همزمان فراخوان‌هایی نیز برای تجمع در حمایت از او در گوشه و کنار دنیا از جمله چند شهر کانادا منتشر شده است.

«بگذارید توماج نفس بکشد»

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، نیز با انتشار پستی در استوری اینستاگرام خود نوشته است: «با نام و یاد مهسای عالم‌‌تابم، ژینا خبری مرا دوباره پریشان حال کرد. دوباره، احوال دلم، ای کاش، عبرت دوران می‌کرد. نگذارید دل مادر توماج دل من شود. نگذارید توماج، آماج بغض فروخفته‌ مادر شود.»

خانم افتخاری اضافه کرده است: «بگذارید توماج نفس بکشد تا مادرش، مادران سرزمینم از نفس نیفتند. من هنوز گرم نفس‌های ژینا هستم، بگذارید مادر توماج همنفس نفس‌های زنده او باشد، می‌توانید بگذارید؟»

علاوه بر مادر مهسا (ژینا) امینی، شماری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران نیز به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی واکنش نشان داده‌اند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران در این باره نوشته است:«توماج صالحی در خطر است، چون هنر در خطر است، چون آزادی در خطر است و چون زن و زندگی در خطرند.»

خانم ستوده تصریح کرده است: «توماج، طبق رای دیوان عالی کشور هم باید آزاد می شد. او را آزاد کنید. زنجیرهایتان را جمع کنید. زنجیرها بر دست و پای هنرمندی چون توماج بسته نمی‌شود. زنان نیز دست و پایشان در زنجیرهای شما بند نمی‌شود.»

در همین زمینه، ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی نیز به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی اشاره کرده و گفته است: «به نظر من این اقدامات بحران‌آفرین، از یک سو نتیجه استیصال و وحشت است و از سویی دیگر کینه‌توزی و انتقام‌جویی کور است.»

آقای قدیانی ابراز امیدوار کرده است که در اثر «فشارهای مردم ایران و افکار عمومی جهان در این حکم ننگین تجدید نظر و توماج صالحی را آزاد کنند.»

این فعال سیاسی تصریح کرده است:«در هرصورت دستگاه‌های امنیتی و دستگاه قضایی در این ماجرا مقصرند و مسئول، امّا مقصر و مسئولِ اصلی علی خامنه‌ای است که باید پاسخگو باشد.»

واکنش‌های بین‌المللی

در ادامه واکنش‌های بین المللی، کانادا، فرانسه و ایتالیا نیز روز پنجشنبه صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کردند و خواستار آزادی این خواننده معترض شدند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا روز پنجشنبه صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را «به شدت محکوم کرد.»

وزیر خارجه کانادا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بسیاری از افراد دیگر همانند توماج، که خواهان تغییرات دموکراتیک هستند، قربانی نقض حقوق بشر و بی‌اعتنایی آشکار سپاه پاسداران به زندگی انسانی شدند.»

خانم جولی تصریح کرده است: «استفاده از مجازات اعدام برای سرکوب حقوق و آزادی های بشر غیرقابل توجیه است.»

وزارت خارجه فرانسه هم روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اقدام دادگاه انقلاب اصفهان در صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را «غیر قابل قبول» خواند و آن را محکوم کرده است.

وزیر خارجه ایتالیا، نیز در شبکه ایکس نوشت صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم می‌کند.

آنتونیو تایانی تاکید کرد که دولت ایتالیا در «هر کجا و هر شرایطی» با مجازات اعدام مخالف است.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از حکومت جمهوری اسلامی خواسته‌اند که تا حکم اعدام توماج صالحی را لغو و این خواننده معترض را آزاد کند.

این کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل تصریح کرده‌اند:«انتقاد از سیاست‌های دولت، از جمله از طریق بیان هنری، حقی درچارچوب آزادی بیان و حق مشارکت در زندگی فرهنگی است که می‌بایست محافظت شده و نباید جرم‌انگاری شود.»

این کارشناسان اضافه کرده‌اند: ««ما از صدور حکم اعدام و گزارش ها درباره بدرفتاری با آقای صالحی که به نظر می‌رسد صرفاً به دلیل استفاده او از حق آزادی بیان هنری و خلاقیت بوده باشد، نگران هستیم».

در همین زمینه، سازمان عفو بین‌الملل روزپنجشنبه از مقامات حکومت جمهوری اسلامی خواست حکم اعدام توماج صالحی را لغو کنند.

عفو بین الملل در پیامی در شبکه ایکس خواستار آزادی فوری این خواننده معترض شده است.

XS
SM
MD
LG