لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک هم باشند، نه رقیب


شی جین‌پینگ (راست) رئیس‌جمهور چین از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، استقبال می‌کند
شی جین‌پینگ (راست) رئیس‌جمهور چین از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، استقبال می‌کند

وزیر خارجه آمریکا که به چین سفر کرده است روز جمعه هفتم اردیبهشت با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد و شی جین‌پینگ به آنتونی بلینکن گفت که دو کشور باید شریک یکدیگر باشند و نه رقیب.

رئیس‌جمهور چین با اشاره به دیدار سال گذشته خود با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، گفت که «برخی پیشرفت‌های مثبت» اتفاق افتاده است، اما «هنوز مسائلی هستند که باید حل‌وفصل شوند و فضا برای تلاش‌های بیشتر وجود دارد».

او افزود: «من سه اصل اساسی را پیشنهاد کردم: احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد».

به گفته آقای شی، «زمین به اندازه کافی بزرگ است که بتواند توسعه مشترک و رفاه چین و ایالات متحده را فراهم کند».

رئیس‌جمهور چین با بیان این‌که کشورش از «دیدن ایالات متحده مطمئن و باز، مرفه و در حال توسعه خوشحال خواهد شد»، ابراز امیدواری کرد که آمریکا «نیز بتواند دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه چین داشته باشد».

او می‌گوید: «اگر این مشکل اساسی حل شود... روابط واقعاً می‌تواند تثبیت شود، بهتر شده و رو به جلو حرکت کند».

نقش چین در «کاهش تنش‌ها» در خاورمیانه

در همین حال، وزیر خارجه آمریکا گفت که چین می‌تواند در کاهش تنش‌ها در خاورمیانه از جمله از طریق نفوذش بر ایران ایفای نقش کند.

آقای بلینکن روز جمعه به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم روابط چین می‌تواند در تلاش برای کاهش تنش‌ها، جلوگیری از تشدید تنش و جلوگیری از گسترش درگیری مثبت باشد».

ایران متهم است که از طریق کمک‌های مالی و تسلیحاتی به گروه‌های نیابتی‌اش از جمله حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان به تنش‌ها در خاورمیانه دامن می‌زند. حوثی‌ها تقریبا روزانه به کشتی‌های تجاری در باب‌المندب و دریای سرخ حمله می‌کنند که این امر کشتیرانی تجاری و اختلال در زنجیره تامین کالا را به خطر انداخته است.

بسیاری از این حملات از سوی نیروی دریایی آمریکا و متحدان غربی آن دفع می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین در پی کشته شدن چند تن از فرماندهان نظامی‌اش در حمله‌ به پایتخت سوریه که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به خاک این کشور شلیک کرد.

این حمله گرچه به گفته مقام‌های اسرائیلی خسارت چندانی به‌دنبال نداشت و ۹۹ درصد آن‌ها رهگیری و منهدم شدند، اما موجب نگرانی برای بروز جنگی فراگیر در منطقه شد.

هشدار وزیر خارجه چین به آمریکا

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه برای مذاکره با مقام‌های چین در خصوص موضوعات مهمی چون روسیه، تایوان و امور تجاری وارد این کشور شد.

ساعاتی پیش از دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور چین، او با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرده بود.

وزیر خارجه چین در این دیدار به آمریکا هشدار داد که به موضوع اختلاف فزاینده بین دو کشور رسیدگی کند، در غیر این صورت روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان رو به وخامت خواهد گذاشت.

آقای وانگ گفت روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان پس از دیدار جو بایدن و شی جین‌پینگ، رهبران دو کشور، در نشست نوامبر گذشته رو به «تثبیت» گذاشته است.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: «اما در عین حال، عوامل منفی در رابطه دو کشور همچنان در حال افزایش وشکل‌گیری هستند».

او مدعی شد: «حقوق توسعه مشروع چین به‌طور غیرمنطقی سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش‌هایی روبه‌رو است» و خواستار «احترام به منافع اصلی یکدیگر» شد.

وزیر خارجه چین افزود: «آیا چین و ایالات متحده باید در مسیر درست رو به جلو و با ثبات حرکت کنند یا به یک سیر نزولی برگردند؟ این یک پرسش اساسی در مقابل دو کشور ما است و صداقت و توانایی ما را محک می‌زند».

آقای بلینکن نیز در آغاز مذاکرات با وانگ یی گفت که او «بسیار صریح» خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد: «امیدوارم در موضوعاتی که روسای‌جمهور ما بر سر آن توافق کردند پیشرفت کنیم».

او افزود: دو کشور باید «حتی‌الامکان در رابطه با مواردی که با هم اختلاف داریم شفاف باشند، تا از این طریق حداقل از سوء‌تفاهم و محاسبات اشتباه جلوگیری شود».

مقام‌های آمریکایی پیشتر اعلام کردند که آنتونی بلینکن در دیدار با رهبران چین نگرانی‌های واشینگتن را درباره روابط پکن با مسکو مطرح خواهد کرد.

اگرچه مقام‌های آمریکا در ابتدا خرسند بودند که چین برای جنگ اوکراین تسلیحات در اختیار روسیه قرار نداده، اکنون می‌گویند که این کشور مقادیر زیادی تجهیزات صنعتی به روسیه صادر کرده است.

جدال بر سر شبکه اجتماعی پرطرفدار «تیک‌تاک» و تایوان نیز از موضوعات مورد بحث وزیر خارجه آمریکا در چین خواهد بود.

کنگره آمریکا اخیراً قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن مالکیت چینی تیک‌تاک در آمریکا باید ظرف ۹ ماه واگذار شود یا این شبکه در بزرگترین اقتصاد جهان،‌ ایالات متحده، فیلتر خواهد شد.

آقای بایدن از این قانون حمایت کرده و گفته است که این شبکه محبوب در بین جوانان، نگرانی‌های امنیتی ایجاد می‌کند.

مالک چینی تیک‌تاک روز جمعه اعلام کرد که حاضر به فروش این شبکه اجتماعی در آمریکا نیست.
مقام‌های آمریکایی همچنین می‌گویند که آقای بلینکن قرار است چین را تشویق کند تا در برابر تایوان خویشتنداری به خرج دهد، زیرا مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این جزیره ماه آینده برگزار خواهد شد.

چین دهه‌هاست که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و استفاده از زور برای تصرف آن را رد نکرده است.

آنتونی بلینکن در حالی با وزیر خارجه چین دیدار کرده است که جو بایدن روز چهارشنبه مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان را امضا کرد.

بر اساس این قانون، آمریکا یک بسته شامل هشت میلیارد دلار کمک به تایوان ارائه خواهد کرد. این کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین به تایوان است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس/ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG