لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

سنتکام: در حمله موشکی حوثی‌ها به دریای سرخ به یک کشتی آسیب جزئی وارد شد


شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، جمعه هفتم اردیبهشت اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران سه موشک ضد کشتی به سمت دوکشتی تجاری در دریای سرخ شلیک کردند که‌ به یکی از این کشتی‌ها « خسارت» جزئی وارد شد.

سنتکام در بیانیه‌ای در شبکه ایکس اعلام کرده است: «ساعت ۵ و ۴۹ دقیقه بعد از ظهر جمعه به وقت صنعا شبه نظامیان تروریست حوثی مورد حمایت ایران سه موشک ضد کشتی را به سمت دریای سرخ و کشتی‌های «ام وی ماهیشا» با پرچم آنتیگوآ و باربادوس و «ام وی آندرومدا استار»، متعلق به بریتانیا، شلیک کردند.»

این گزارش اضافه کرده است٬ «ام وی آندرومدا استار» گزارش کرد که خسارت جزئی دیده است، اما به سفر خود ادامه می‌دهد.

سنتکام تصریح کرده است که تاکنون هیچ تلفات یا خسارت دیگری توسط کشتی‌های تجاری یا نیروهای ائتلاف گزارش نشده است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (یو.کِی.ام.تی.او) ساعاتی پیشتر از بیانیه سنتکام از دو حمله موشکی حوثی‌ها به دریای سرخ خبر داده بود.

طبق این گزارش به دنبال اصابت یک موشک ضد کشتی حوثی به نزدیکی یک کشتی در دریای سرخ «انفجاری رخ داد که خدمه کشتی آن را احساس کردند.»

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا می‌گوید دومین حمله به این کشتی خسارتی جزیی وارد کرد.

امبری، یک شرکت امنیت دریایی بریتانیا، نیز اعلام کرده بود که یک نفتکش که نامش مشخص نشد، از پیمورسک روسیه به وادینر هند در حرکت بود که در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت.

امبری تأکید کرده بود که این نفتکش به تجارت مرتبط با روسیه مشغول بوده است.

رویترز می‌گوید٬ حمله «ام وی آندرومدا استار» پس از وقفه کوتاهی در حملات حوثی‌ها به مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ و خلیج عدن روی داد.

طبق این گزارش، ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور پس از کمک به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای محافظت از کشتی های تجاری از دریای سرخ روز جمعه از طریق کانال سوئز از منطقه خارج شد.

شبه‌نظامیان حوثی همچنین بامداد شنبه از سرنگونی پهپاد «ام‌کیو-۹» متعلق به ارتش آمریکا در آسمان استان صعده در شمال یمن خبر دادند.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

با استفاده شبکه اجتماعی ایکس، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG