لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

«بازداشت۹۰۰ معترض» به جنگ غزه در جریان تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا


رویارویی پلیس و طرفداران فلسطین در دانشگاه آستین تگزاس
رویارویی پلیس و طرفداران فلسطین در دانشگاه آستین تگزاس

روزنامه واشینگتن پست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت نوشت، بر اساس آمار جمع آوری شده توسط این روزنامه دستکم ۹۰۰ نفر در ۱۰ روز گذشته در تظاهرات معترضان به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شده‌اند.

موج تازه تظاهرات گسترده در دانشگاه‌های آمریکا از ۱۸ آوریل (۱۰ روز پیش) با تحصن در دانشگاه کلمبیا آغاز شد. معترضان به جنگ غزه و طرفداران فلسطین در این اعتراضات خواهان برقراری آتش‌بس در جنگ غزه هستند.

پلیس نیویورک برای بیرون راندن معترضان به جنگ غزه از محوطه دانشگاه کلمبیا دست‌کم ۱۰۰ معترض را بازداشت کرد.

مخالفان این اعتراضات از جمله مقامات برخی از دانشگاه‌ها به گزارش‌های متعددی در زمینه «آزار و اذیت دانشجویان یهودی، نفرت پراکنی، اظهارات یهودی‌ستیزانه و خشونت» طرفداران فلسطین در این اعتراضات اشاره می‌کنند و از پلیس خواستند تا به تجمع آنها پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به رغم این‌که بامداد روز یکشنبه محوطه بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا آرام بود، اما پلیس در روز شنبه دست‌کم ۲۷۵ معترض را در دانشگاه‌های مختلف آمریکا از جمله دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دستگیر بازداشت کرد.

در همین حال، اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های کالیفرنیا، جورجیا و تگزاس در یک رای گیری نمادین به مدیریت این دانشگاه رای عدم اعتماد دادند و معتقدند که مدیریت این دانشگاه‌ها در خصوص نحوه برخورد با اعتراضات در این دانشگاه‌ها ناتوان بوده است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا «می‌داند که احساسات بسیار قوی در این خصوص [در دانشگاه‌ها] وجود دارد» اما نحوه مدیریت این اعتراضات به عهده مقامات محلی است.

جان کربی به شبکه«ای‌بی‌سی» گفت: «مردم باید این توانایی را داشته باشند که دیدگاه‌های خود را آزادانه بیان کنند و به صورت عمومی به اشتراک بگذارند، اما این امر باید مسالمت آمیزباشد».

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنای، اعتراضات در دانشگاه‌ها را «وضعیت خطرناک» خواند و مدیران دانشگاه‌ها را در این زمینه مسئول دانست.

میچ مک‌کانل به شبکه «ان بی سی» گفت: در این تظاهرات «یهودستیزی نیز وجود داشت که کاملا غیرقابل قبول است. من از دیدن [ رویدادها در دانشگاه‌ها] در کشور شوکه شدم.»

در همین حال، از زمان آغاز این اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا، صدها دانشجو دستگیر، تعلیق یا مشروط شده‌اند و در موارد نادری، از دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ییل، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه وندربیلت و دانشگاه مینه‌سوتا اخراج شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرایط تعلیق، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. در دانشگاه کلمبیا و کالج بارنارد وابسته به آن که مختص زنان است، ده‌ها نفر از دانشجویان در ۱۸ آوریل دستگیر شدند و بلافاصله ورود آنها به دانشگاه و کلاس‌ها ممنوع شد. آنها از شرکت حضوری یا مجازی در کلاس‌ها، و همچنین از استفاده از غذاخوری دانشگاه منع شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تظاهرات دامنه‌دار در دانشگاه‌های آمریکا را رویدادهایی «هولناک» و «ضدیهودی» دانسته و خواستارجلوگیری از این اقدامات که او آن را «به‌دور از وجدان» نامید، شده است.

برنی سندرز، سناتور آمریکایی که خود یهودی است، در پیامی بنیامین نتانیاهو را متهم کرد که از بهانه یهودستیزی سوء‌استفاده می‌کند و با این کار به شعور آمریکایی‌ها توهین کرده است.

با استفاده از واشینگتن پست، آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG