لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

بورل: چند کشور اروپایی تا یک ماه دیگر کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که انتظار می‌رود چند کشور اروپایی تا پایان ماه مه، یعنی حداکثر یک ماه دیگر، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند.

جوزپ بورل این خبر را روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در حاشیه جلسه ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، اعلام کرد.

این در حالی است که آمریکا روز ۳۰ فروردین قطعنامه درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد.

۱۲ کشور عضو شورای امنیت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کرده بودند که در میان آنها علاوه بر فرانسه، چین و روسیه، سه عضو دائم شورای امنیت، نام ژاپن و کره جنوبی، دو متحد آسیایی آمریکا، نیز دیده می‌شد.

ماه گذشته اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلووانی اعلام کردند که به طور مشترک برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهند کرد.

دولت اسرائیل در واکنش به بیانیه چهار کشور یادشده گفته بود ابتکار عمل آن‌ها چیزی جز «دادن جایزه به تروریسم» نیست زیرا بخت دستیابی به راه حل از طریق مذاکرات را کاهش می‌دهد.

پدرو سانچز، نخست‎‌وزیر اسپانیا، ارزیابی کرده بود پس از اقدام نهایی کشورش در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در طول ماه مه امسال، شمار دیگری از کشورهای اروپایی گام مشابهی بردارند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی معاریو، ایتالیا نیز با وجودی که دوست و متحد نزدیک اسرائیل است، در میان کشورهایی است که احتمال به رسمیت شناختن کشور فلسطین را درنظر گرفته است.

بر اساس گزارش معاریو، همچنین دولت بلژیک هفته گذشته بر ضرورت پیشبرد روند صلح ضمن به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرد.

آقای بورل به نام کشورهایی در اتحادیه اروپا که انتظار می‌رود تا یک ماه دیگر کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، اشاره نکرد.

جوزپ بورل همواره از مدافعان سرسخت تشکیل کشور فلسطین به عنوان «بهترین ضمانت» برای موجودیت اسرائیل بوده است.

آقای بورل زمان کوتاهی پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل و کشیده شدن این بحران به جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه، گفته بود نزاع اسرائیلی-فلسطینی «فراگیرتر از هر زمان باقی مانده» و اگر حل نشود، خطر تروریسم تشدید خواهد شد و جمعیت بزرگی را نیز به سوی اروپا خواهد کشاند.

دولت اسرائیل هنوز به بیانیه آقای بورل در اجلاس ریاض واکنش نشان نداده است.

با این حال کابینه کنونی بنیامین نتانیاهو راهکار دو کشوری و گسترش اراضی تحت اختیار تشکیلات خودگردانی را از اساس قبول ندارد.

احزاب راستگرا در ائتلاف دولت اسرائیل با هر گونه راهکاری که به تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل منجر شود، با قاطعیت مخالفت کرده و نظر به حمله هفت ماه پیش حماس به خاک اسرائیل و کشتار مردم این کشور و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی به غزه، نگران هستند که وجود کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری این مناطق را نیز به یک غزه جدید تبدیل کرده و حماس را بر تمامی این اراضی مسلط کند.

آقای نتانیاهو گفته است تشکیلات خودگردان فلسطینی لیاقتی برای اداره غزه ندارد و او حاضر نیست غزه را نیز مانند بخش‌هایی از کرانه باختری به تشکیلات خودگردانی واگذار کند.

محمود عباس، رئیس حکومت فلسطینی که در اجلاس ریاض شرکت دارد، روز یکشنبه در نشست شش‌جانبه عربی برای بررسی سرنوشت جنگ اسرائیل در غزه، گفت لازم است که جهان تشکیل کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد همان‌گونه که کشور اسرائیل بر اساس قطعنامه ۱۸۱ شورای امنیت در سال ۱۹۴۷ تشکیل شد.

آقای عباس گفت: ما می‌گوییم اسرائیل حق دارد در امنیت زندگی کند و فلسطینیان نیز باید از حق تعیین سرنوشت خود برخوردار شوند؛ کشوری مستقل مانند بقیه جهان.

آمریکا دو هفته پیش به پیشنهاد پذیرش تشکیلات خودگردانی به عنوان عضو کامل سازمان ملل رأی منفی دارد و این پیشنهاد را وتو کرد.

۱۲ کشور از اعضای دائم و غیردایم شورا از آن درخواست حمایت کرده و بریتانیا و سوئیس رأی ممتنع دادند.

XS
SM
MD
LG