لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

انجمن قلم آمریکا: تعداد نویسندگان زندانی در چین برای نخستین بار بیش از ۱۰۰ نفر شد


ژانگ ژان، شهروند-خبرنگاری که نخستین بار شیوع ویروس کووید ۱۹را در شهر ووهان گزارش داد، هنوز در زندان چین است
ژانگ ژان، شهروند-خبرنگاری که نخستین بار شیوع ویروس کووید ۱۹را در شهر ووهان گزارش داد، هنوز در زندان چین است

براساس یافته‌های پژوهشی که توسط انجمن قلم آمریکا انجام شده است، تعداد نویسندگان زندانی در چین در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار از مرز صد نفر عبور کرده است.

گزارش سالانهٔ این انجمن که تحت عنوان «شاخص آزادی نگارش» روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت منتشر شد، می‌افزاید که حدود نیمی از نویسندگان چینی به دلیل ابرازنظر در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شده‌اند.

گزارش «شاخص آزادی نگارش» تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۳۹ نفر در سراسر جهان به دلیل ابراز نظر و عقیده دستگیر شدند. این تعداد در چین ۱۰۷ نفر و بیش از هر کشور دیگری در جهان است.

این اولین بار است که براساس یافته‌های گزارش انجمن قلم آمریکا تعداد نویسندگان بازداشت شده در چین از مرز ۱۰۰ نفر عبور کرده است.

در پژوهش‌های مشابهی که توسط نهادهای دیگر مدافع آزادی بیان نظیر گزارشگران بدون مرز انجام می‌شود، تعداد گزارشگران و کارکنان بازداشت‌شدهٔ رسانه‌ها در چین در سال ۲۰۲۰ از مرز صد نفر عبور کرده بود.

در گزارش انجمن قلم آمریکا «ابراز‌نظرکنندگان آنلاین» شاخصی است که برای توصیف بلاگرها و افرادی که شبکه‌های اجتماعی سکوی اصلی ابراز‌نظر آن‌ها است، به کار برده می‌شود.

جیمز تیگر، مدیر بخش پژوهشی انجمن قلم آمریکا، گفته است: «تمامی افرادی که به دلیل ابرازنظر آنلاین بازداشت شده‌اند، در این فهرست گنجانده نشده‌اند. تردیدی نیست که تعداد افرادی که به دلیل ابرازنظر خود در چین مجازات شده‌اند بیشتر از رقمی است که در گزارش ما قید شده است. علاوه بر این، گزارش ما افرادی را که سانسور شده و یا به دلیل هراس ازمجازات خود را سانسور کرده‌اند، در برنمی‌گیرد.»

به‌گفتهٔ تیگر، افرادی که به دلیل ابرازنظر آنلاین زندانی شده‌اند، معمولاً به ظن «ایجاد بلوا (اغتشاش) و تحریک به ناآرامی» بازداشت می‌شوند؛ اتهامی که حتی مقامات ارشد چین اذعان دارند بسیار گنگ و مبهم است و می‌تواند به شکل خودسرانه توسط پلیس اجرا شود.

یکی از افرادی که به ظن «ایجاد بلوا» زندانی شده، شهروند-روزنامه‌نگاری به نام ژانگ ژان است که پس از انتشار اخباری در مورد روزهای اول شیوع کووید ۱۹ در شهر ووهان در بهار سال ۲۰۲۰ بازداشت شد و هنوز در زندان است.

تعداد دیگری از نویسندگان چینی که نام آنها در گزارش «شاخص آزادی نگارش» قید شده به دلیل اظهارنظر در مورد سیاست‌های دولت چین در مدیریت بحران کرونا دستگیر شدند.

یکی از آن ها به نام سون کینگ، در ماه مه ۲۰۲۰ در پی انتشار چند پیام در شبکه‌های اجتماعی وی چت و ایکس (توئیتر سابق) به اتهام «تحریک به براندازی حکومت» بازداشت شد.

نویسندگان در استان سین کیانگ با شدت بیشتری هدف سرکوب قرار گرفته‌اند.

مسلمانان اویغور که بخش عمده ساکنان این استان در شمال غربی چین را تشکیل می‌دهند، از سال‌ها پیش هدف سرکوب سیستماتیک فرهنگی و سیاسی بوده‌اند.

گلنسا ایمین، شاعره اویغور به دلیل انتشار مشهورترین مجموعه شعر خود که از داستان‌های هزار و یک شب الهام گرفته است به اتهام «ترویج تجزیه طلبی» به هفده سال‌و‌نیم زندان محکوم شده است.

تحت تاثیر سرکوب آزادی بیان طی سال‌های اخیر در هنگ کنگ تعداد نویسندگانی که زندانی می‌شوند افزایش یافته است.

دولت چین در سال ۲۰۲۰ اجرای قوانین جدید امنیت ملی در هنگ کنگ را آغاز کرد که به گفته منتقدان هدف اصلی آن سرکوب مخالفان پکن است.

بهمن سال گذشته نیز دادگاهی در پکن، پشت درهای بسته، برای یانگ هنجون، نویسندهٔ استرالیایی، به اتهام جاسوسی حکم «اعدام تعلیقی»‌ صادر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این زمینه به خبرنگاران گفت که حکم اعدام این نویسنده به مدت دو سال در حالت تعلیق خواهد بود و همچنین «دستور داده شده تا تمام دارایی‌های شخصی او مصادره شود».

با استفاده از گزارش‌های گاردین و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG