لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

چین فضاپیمایی کاوشگر به نیمه تاریک ماه ارسال کرد


فضاپیمای بدون سرنشین چین برای نمونه‌برداری از صخره‌ها و خاکِ نیمه تاریک ماه روز جمعه ۱۴ اردیبهشت به فضا پرتاب شد.

این مأموریت دو ماهه، اولین اقدام بلندپروازانه چین برای فرستادن کاوشگر به نیمه تاریک ماه است.

موشک «چانگ‌ ژن ۵» که نیرومندترین موشک چینی است حامل کاوشگر «چانگ‌ای ۶» حوالی ساعت پنج و نیم عصر جمعه از مرکز فضایی وُن‌چانگ در جزیره هاینان، واقع در جنوب چین، به فضا پرتاب شد.

این کاوشگر قرار است در قطب جنوبی ماه و در نیمه تاریک این سیاره که از زمین قابل مشاهده نیست فرود آید و پس از یک مأموریت دوماهه، نمونه‌های جمع‌آوری شده از خاک و سنگ در سطح ماه را به زمین بازگرداند.

اعزام این فضاپیمای کاوشگر پیشرفت مهم دیگری در برنامه‌های فضایی چین با هدف کاوش در ماه است.

پیره ایو مسلین، پژوهشگر فرانسوی که در مورد اهدف مأموریت «چانگ‌ای ۶» تحقیق می‌کند، به خبرگزاری‌ها گفت: «قابلیت چین برای توسعه و اجرای موفقیت‌آمیز این مأموریت بلندپروازانه در مدت زمان کوتاهی برای ما تا حدی اسرارآمیز است.»

در سال ۲۰۱۸ چین توانست کاوشگر دیگری به نام «چانگ‌ای ۴» را در نیمه تاریک ماه فرود بیاورد. در سال ۲۰۲۲ کاوشگر «چانگ‌ای ۵» اولین فضاپیمایی بود که توانست نمونه‌برداری‌ها از سطح ماه را به زمین بازگرداند.

در صورت موفقیت مأموریت فعلی، کاوشگر «چانگ‌ای ۶» اولین کاوشگری خواهد بود که از نیمه تاریک یا پنهان ماه نمونه‌برداری می‌کند.

دیپلمات‌ها و دانشمندان سازمان‌های فضایی فرانسه، ایتالیا، پاکستان و آژانس فضایی اروپایی که دستگاه‌های نمونه‌برداری آن‌ها با این کاوشگر به سطح ماه خواهند رفت، هنگام پرتاب موشک حامل کاوشگر «چانگ‌ای ۶» در مرکز فضایی هاینان حضور داشتند.

اما به گفته معاون اداره فضانوردی ملی چین هیچ یک از مراکز فضایی آمریکایی از چین نخواستند که تجهیزات آن‌ها در این مأموریت به سطح ماه منتقل شود.

براساس قوانین آمریکا هرگونه همکاری چین با ناسا ممنوع شده است.

کاوشگر «چانگ‌ای ۶» حدود چهار تا پنج روز پس از جدا شدن از موشک حامل آن به مدار ماه خواهد رسید و چند هفته بعد، در اواسط خرداد، روی سطح این سیاره فرود خواهد آمد.

این کاوشگر پس از فرود بر سطح ماه، ظرف دو روز حدود دو کیلوگرم از خاک و سنگ در سطح ماه را جمع‌آوری می‌کند و قرار است با فرود در منطقه‌ای در مغولستان چین به زمین بازگردد.

زمانی که این کاوشگر به نمونه‌برداری در نیمه تاریک ماه اختصاص خواهد داد حدود ۱۴ ساعت است و مأموریت آن برای نمونه‌برداری از نیمه روشن ماه که از زمین قابل مشاهده است حدود ۲۱ ساعت خواهد بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ ش.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG