لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

گزارشی از «فرصت یک‌هفته‌ای» اسرائیل به حماس برای پذیرفتن پیش‌نویس توافق آتش‌بس


غزه
غزه

روزنامه وال‌استریت جورنال از قول منابع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس گزارش داد که دولت اسرائیل به گروه افراطی حماس یک هفته فرصت داده تا پیش‌نویس توافق فعلی را بپذیرد، وگرنه حمله نظامی خود به رفح را آغاز خواهد کرد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

به گفته منابع مصری رهبری سیاسی حماس در مورد این پیش‌نویس در حال مذاکره با فرماندهی نظامی این گروه در نوار غزه است. ولی یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه، هنوز پاسخ نداده است.

مقام‌های مصری که نامشان در اين گزارش قيد نشده افزودند که نمایندگان حماس قرار است برای ادامه مذاکرات در روزهای آینده به قاهره بازگردند. گروه حماس نیز روز پنجشنبه این موضوع را تائید کرد.

از سخنان مقامات حماس چنین برمی‌آید که از نظر آن‌ها توافق مورد مذاکره هنوز ابهامات فراوانی دارد. آن‌ها درعین حال می‌خواهند آمریکا تضمین دهد که اسرائیل آتش‌بس را رعایت خواهد کرد.

دولت‌های آمریکا و اسرائیل تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

حسام بدران، یک مقام ارشد حماس، روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت نخست وزیر اسرائیل را متهم کرد که با تکرار سخنانش در مورد حمله نظامی به رفح قصد دارد مذاکرات بر سر آتش‌بس را «تخریب» کند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که رهبران حماس در حال بررسی پیش‌نویس توافق در ارگان‌های داخلی این گروه و مذاکره با گروه‌های شبه نظامی دیگر هستند و هیئت نمایندگی حماس به زودی برای ادامه مذاکرات به قاهره بازمی‌گردد.

او افزود: «در تمامی مذاکرات قبلی نتانیاهو مانع اصلی بود و هنوز هم مانع اصلی است. او به دستیابی به توافق هیچ علاقه‌ای ندارد و به همین دلیل در رسانه‌ها سخنانی بیان می‌کند که هدف آن تخریب مذاکرات فعلی است.»

هشدار سازمان ملل درباره حمله به رفح

همزمان دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد در صورت حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح صدها هزار نفر در معرض «خطر مرگ قریب‌الوقوع» قرار خواهند گرفت.

سخنگوی این نهاد در نشستی خبری در ژنو افزود رفح مرکز اصلی انتقال کمک و تمامی فعالیت‌های بشردوستانه در نوار غزه است و علاوه بر این بیش از یک میلیون فلسطینی که از نقاط دیگر این باریکه آواره شده‌اند، اکنون در رفح زندگی می‌کنند.

همزمان، سازمان بهداشت جهانی گفت با برنامه‌ریزی اضطراری، خود را برای احتمال وقوع حمله اسرائیل به رفح آماده می‌کند.

این نهاد خاطرنشان کرد که به‌رغم افزایش حجم مواد غذایی که وارد نوار غزه می‌شود، گرسنگی مردم ادامه دارد و خطر بروز قحطی گسترده جدی است.

در حمله هوایی اسرائیل در شب گذشته به رفح دست‌کم هفت نفر که اکثر آن‌ها کودک بودند کشته شدند.

دولت آمریکا بارها تأکید کرده که با حمله نظامی اسرائیل به رفح مخالف است مگر آن‌که این کشور طرح «قابل اتکایی» برای حفاظت از جان غیرنظامیان ارائه دهد.

آنتونی بلینکن، وزير خارجه آمريکا، روز چهارشنبه در پایان دیدارش از اسرائیل گفت واشینگتن تاکنون چنین تضمین‌هایی دریافت نکرده است.

تهدید حوثی‌ها

در کنار این تحولات حوثی‌های یمن نیز تهدید کردند که دامنه حملات خود به کشتی ‌های تجاری را به دریای مدیترانه گسترش خواهند داد.

این گروه که می‌گوید حملات ماه‌های اخیر به مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ را با هدف حمایت از فلسطینیان در نوار غزه انجام داده است، تهدید کرد که حملات به دریای مدیترانه بلادرنگ آغاز خواهد شد.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها در بیانیه‌ای گفت: «این حملات شناورهایی را هدف می‌گیرند که ممنوعیت تردد به اسرائیل را نقض کرده و به مقصد بنادر فلسطین اشغالی در تردد هستند و در حوزه عملیاتی گسترده ما قرار دارند.»

بنادر اسرائیل در ساحل شرقی دریای مدیترانه با شمال یمن که در کنترل حوثی‌ها است حدود دو هزار کیلومتر فاصله دارد و معلوم نیست این تهدید تا چه حد جدی است.

به گفته کارشناسان برد موشک‌هایی که حوثی‌ها در اختیار دارند بین هزار و ۶۰۰ و هزار و ۹۰۰ کیلومتر است و پهپادهای ایرانی شاهد ۱۳۶ قادرند مسافتی حدود دو هزار کیلومتر را طی کنند.

حوثی‌ها قبلاً نیز تهدید کرده بودند که دامنه حملات خود را به اقیانوس هند گسترش خواهند داد ولی تمرکز اصلی حملات آن‌ها در شش ماه گذشته دریای سرخ و خلیج عدن بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، وال‌استریت جورنال و رادیو فردا؛ ش.ر.، ب.ب./ب.ب.
XS
SM
MD
LG