لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

رئیس جامعه جراحان ایران: تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم


ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان و وزیر سابق بهداشت ایران، نسبت به کمبود پزشک متخصص در کشور هشدار داد و گفت که با ادامه این وضعیت ناگزیر می‌شویم که از خارچ پزشک وارد کنیم.

آقای فاضل با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشجویان و سیاست‌های آموزشی دولت ایران گفت که آثار این مشکلات و سیاست‌ها خود را به شکل «کمبود پزشک و خالی ماندن رشته‌های تخصصی» در پزشکی نشان می‌دهد و به عبارتی پزشکی در ایران «دچار افول شده است».

وی اظهار داشت: «امروز استقبال از رشته پزشکی در کنکور یا ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی با مشکل جدی مواجه شده به گونه‌ای که در آزمون‌های اخیر، حتی یک داوطلب برای جراحی عروق نداشتیم و به همین ترتیب، بعضی دیگر از رشته‌های تخصصی هم خالی می‌ماند.»

وزیر سابق بهداشت ایران در نهایت گفت که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، «باید ۱۰ سال دیگر، متخصصان این رشته‌ها را از خارج وارد کنیم و دوباره بیماران را برای جراحی‌های تخصصی به خارج بفرستیم».

پیش از این دیگر مقامات و چهره‌های جامعه پزشکی نیز نسبت روند کاهش پزشکان در کشور هشدار داده بودند، از جمله محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، گفته است: «بعضی‌ها شوخی شوخی با جامعه پزشکی کشتی می‌گیرند ولی جدی جدی کشور از حضور پزشکان خالی می‌شود.»

آقای رئیس‌زاده یکی از عوامل اصلی این شرایط را مهاجرت گسترده پزشکان به خارج از ایران دانسته و گفته که آمار «مهاجرت شغلی» پزشکان حتی بیشتر از «مهاجرت به خارج از کشور» است.

حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز اوایل خرداد گذشته از دریافت گواهی لازم برای مهاجرت کاری توسط حدود ۱۰ هزار متخصص و فوق تخصص دیگر ایرانی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت که کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه اعتماد و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG