لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

مجمع عمومی سازمان ملل از درخواست عضویت فلسطین حمایت کرد


پرچم فلسطین مقابل سازمان ملل متحد
پرچم فلسطین مقابل سازمان ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل در اقدامی تاریخی، از تقاضای فلسطین برای عضویت کامل در این نهاد حمایت کرد و از شورای امنیت خواست «این موضوع را با نظر مساعد بررسی کند».

این رأی قاطع در بحبوحه جنگ غزه نشان می‌دهد که موافقان، عملاً یک کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند؛ موضوعی که همواره مورد مخالفت شدید اسرائیل قرار داشته است.

در رأی‌گیری روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، از مجموع ۱۹۳ کشور حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل، حدود ۱۴۰ کشور به این درخواست رأی مثبت داده، ۹ کشور از جمله آمریکا و اسرائیل به آن رأی مخالف و ۲۵ کشور نیز رأی ممتنع دادند.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، تعداد آرا مثبت به پیش‌نویس قطعنامه عضویت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل متحد ۱۴۳ رأی بوده است.

هر چند حمایت از این تقاضا به معنای عضویت کامل فلسطین به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل نیست، ولی به عنوان سنجشی از نظر کشورهای عضو تلقی می‌شود و می‌تواند راه را برای پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور عضو با تمامی حقوق هموار کند.

با تصویب این قطعنامه فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شد.

در قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل قید شده که «کشور فلسطین باید به عضویت سازمان ملل درآید و شورای امنیت باید با نظر مساعد این درخواست را بررسی کند.»

با تصویب این قطعنامه که از سپتامبر امسال به اجرا درمی‌آید از این پس نماینده فلسطین می‌تواند همچون سایر اعضای سازمان ملل در جلسات مجمع عمومی شرکت کند ولی هنوز دارای حق رأی در این نهاد نیست.

تصمیم گیری نهایی در مورد پذیرفتن اعضای جدید در سازمان ملل برعهده شورای امنیت این نهاد است.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، پیش از رأی‌گیری در مجمع گفت: «ما صلح می‌خواهیم، ما آزادی می‌خواهیم. رأی بله، رأی به موجودیت فلسطین است، مخالف هیچ کشوری نیست. ... سرمایه گذاری در صلح است».

گزارش‌ها حاکی است که ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، در واکنش، اقدام مجمع عمومی را «تئاتری سیاسی» خواند که به گفته او «پاداشی برای تروریست‌های حماس» است.

او مدعی شد که فلسطینی‌ها «اصلاً استانداردهای یک کشور را ندارند».

دولت آمریکا در آخرین جلسه شورای امنیت برای بررسی عضویت فلسطین این درخواست را وتو کرد، ولی رأی مثبت ۱۴۳ کشور به این طرح نشانه‌ای از حمایت گسترده بین‌المللی برای پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تلقی می‌شود.

از سوی ديگر، تعدادی از کشورهای اروپایی، از جمله اسپانیا، جمهوری ایرلند و اسلوونی در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که خواهان به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز پنجشنبه در مصاحبه با رادیوی اسپانیا گفت: «اسپانیا، جمهوری ایرلند، اسلوونی و احتمالا شمار دیگری از کشورهای اروپایی روز ۲۱ مه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.»

آقای بورل افزود هرچند که چنین تصمیمی در عمل و به خصوص در صحنه بحران فعلی در غزه تغییری ایجاد نخواهد کرد، ولی به عنوان یک اقدام نمادین سیاسی و دیپلماتیک اهمیت دارد.

دولت اسرائیل با هرگونه اقدامی در راستای به رسمیت شناختن کشور مستقلی به نام فلسطین و عضویت کامل آن در سازمان ملل مخالف است.

از سال ۱۹۸۸ تاکنون ۱۳۹ کشور از مجموع ۱۹۳ عضو سازمان ملل کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

با استفاد از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ ش.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG