لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

اسرائیل در کاربرد تسلیحات آمریکایی در غزه «احتمالاً قوانین بین‌المللی را نقض کرده»


نیروهای اسرائیلی در رفح در جنوب نوار غزه
نیروهای اسرائیلی در رفح در جنوب نوار غزه

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت، در گزارشی رسمی اعلام کرد که اسرائیل ممکن است با استفاده از سلاح‌های آمریکایی در جنگ غزه، قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده باشد.

با این حال گزارش وزارت خارجه آمریکا که مدت‌ها بود انتظار آن می‌رفت افزوده که نمی‌توان در این زمینه به «یافته‌های قطعی» دست یافت و مانع از ارسال سلاح به اسرائیل شد.

این گزارش تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای نخستین‌ بار به طور علنی به اسرائیل هشدار داد اگر نیروهای این کشور اقدام به یک حمله گسترده به شهر رفح کنند، واشینگتن تأمین تسلیحاتی اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

چند روز پیش از هشدار او نیز پایگاه خبری اکسیوس از دو منبع اسرائیلی نقل کرده بود که دولت بایدن از انتقال برخی از محموله‌های تسلیحاتی ساخت آمریکا به اسرائیل ممانعت کرده ‌است، گزارشی که بعداً توسط لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تأیید شد.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت، برای کنگره این کشور ارسال شده، آمده «می‌توان ارزیابی کرد» که تسلیحات تامین شده توسط آمریکا به شکلی استفاده شده که با تعهدات اسرائیل «ناسازگار» است.

با این حال این گزارش وزارت خارجه آمریکا از ابراز نظر قطعی در این زمینه خودداری کرده و گفته است که به دلیل وضعیت جنگی در غزه، نمی‌تواند موارد مشخصی را که ممکن است در استفاده از این سلاح‌ها در نقض چنین قوانینی استفاده شده تأیید کرده و مورد راستی‌آزمایی قرار دهد.

وزارت خارجه آمریکا بر این نکته تأکید کرده که از جمله به‌ دلیل استفاده حماس از «زیرساخت‌های غیرنظامی برای مقاصد نظامی و غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی»، راستی‌آزمایی اقدامات اسرائیل علیه غیرنظامیان دشوار است.

این گزارش در عین حال تصریح کرده که همچنان تضمین‌های اسرائیل مبنی بر استفاده از سلاح‌های آمریکایی مطابق با قوانین بین‌المللی را «معتبر» و «قابل اعتماد» می‌داند و به همین دلیل ارسال سلاح به اسرائیل می‌تواند ادامه یابد.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش ۴۶ صفحه‌ای خود به کنگره این کشور با اشاره به جمع‌آوری گزارش‌های «معتبر متعدد» از آسیب وارد شدن به غیرنظامیان تأکید کرد که اسرائیل در ابتدا با ایالات متحده برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به این منطقه همکاری نکرد.

در این گزارش آمده شمار بالای تلفات غیرنظامیان در جنگ غزه در شرایطی رخ داده که «اسرائیل از دانش، تجربه و ابزار لازم برای اعمال بهترین روش‌ها برای کاستن از آسیب وارده به غیرنظامیان برخوردار است.»

گزارش افزوده که با توجه به اتکای قابل توجه اسرائیل به تسلیحات ساخت آمریکا، می‌توان استدلال کرد از هفت اکتبر (۱۵ مهرماه سال گذشته) تاکنون از این تسلیحات «در مواردی ناسازگار با تعهدات» در این زمینه استفاده شده است.

گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اروپا تروریستی قلمداد می‌شود در ۱۵ مهرماه سال گذشته یورشی به خاک اسرائیل را فرماندهی کرد که ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت. ۲۵۰ نفر نیز از اسرائیل به عنوان گروگان به غزه منتقل شدند.

جو بایدن اذعان کرده که اسرائیل در حملات هفت ماهه خود به غزه که در پاسخ به حماس صورت گرفت و به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شده، از سلاح‌های آمریکایی استفاده کرده است.

طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، تاکنون ۳۴ هزار و ۷۸۹ فلسطینی در حملات اسرائیل به این باریکه محاصره‌شده کشته شده‌اند که اکثر آنها غیرنظامی بوده‌اند.

پس از تأیید رسمی گزارش‌ها درباره توقف ارسال سلاح و مهمات برای اسرائیل توسط آمریکا، خبرها از آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان این کشور نیز از بررسی محدود کردن ارسال تسلیحات به اسرائیل حکایت دارد.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم گفت تصمیم دولت بایدن در زمینه محدود کردن ارسال سلاح به اسرائیل را درک می‌کند و دولت آلمان هم در حال بررسی این موضوع است.

انتشار خبرها درباره تصمیم دولت بایدن در محدود و متوقف کردن ارسال تسلیحات به اسرائیل، با واکنش‌های تند مقام‌های بلندپایه در اسرائیل مواجه شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG