لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

اوج‌گیری دوباره نرخ چک‌های برگشتی در ایران بر اساس آمار بانک مرکزی


آمار جدید منتشر شده توسط بانک مرکزی ایران نشان از بالا رفتن میزان چشمگیر چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۲ دارد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی که در وب‌سایت آن منتشر شده است، نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از اردیبهشت ۱۴۰۲ دوباره دو رقمی شده و در اسفند پارسال به ۱۱.۷ درصد رسیده است.

نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از آبان ۱۴۰۱ تک‌رقمی شده بود، اما این وضعیت تنها شش ماه دوام آورده و در اردیبشت ۱۴۰۲ به بالاتر از ۱۰ درصد رسیده است.

جزئیات گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در اسفندماه ١٤٠٢ در کل کشور بیش از ۸.۳ میلیون فقره چک به ارزش بیش از ۶۱۱ هزار میلیارد تومان وصول شده و حدود ٧٨٩ هزار فقره چک بـه ارزشـی بـیش از ٨١ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.

آرشیو آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد اوج نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در تابستان پارسال اتفاق افتاده و در مرداد ماه به ۱۳.۳ درصد رسیده است.

این گزارش توضیح نداده است که چرا چک‌های برگشتی در سال گذشته دوباره دو رقمی شده، اما پارسال متوسط ارزش ریال ایران نسبت به سال ۱۴۰۱ با سقوطی ۳۳ درصدی مواجه شد.

به عبارتی، پول ملی ایران طی یک سال، یک سوم از ارزش خود را از دست داد؛ موضوعی که نشانگر بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم و نابسامانی در بازارهای داخلی است.

جزئیات گزارش بانک مرکزی می‌گوید در اسفند پارسال بیشترین نسـبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای به ترتیب به استان‌های البرز، خوزستان و گیلان اختصاص یافتـه واسـتان‌های‌ اردبیل، لرستان و کردستان کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده را داشته‌اند.

بانک مرکزی علت این موضوع را نیز توضیح نداده است، اما گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد استان‌های کردستان، اردبیل و لرستان بعد از کرمانشاه بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارند.

بانک مرکزی همچنین می‌گوید اسفند پارسال نزدیک ۶۳ درصد از ارزش چک‌های مبادله شده در ایران مربوط به سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است. هر سه استان یاد شده، بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران دارند.

XS
SM
MD
LG