لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

مصر به دادخواست آفریقای جنوبی علیه «نسل‌کشی» به دست اسرائیل می‌پیوندد


مرز مصر و اسرائیل
مرز مصر و اسرائیل

وزارت امور خارجه مصر روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور قصد دارد به دادخواست «نسل‌کشی» آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری بپیوندد.

این وزارتخانه روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد که این تصمیم با استناد به افزایش گستردهٔ عملیات اسرائیل در نوار غزه و تأثیر آن بر غیرنظامیان گرفته شده و قاهره در حمایت از پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری مداخله خواهد کرد.

وزارت خارجه مصر دربارهٔ این تصمیم توضیح داد که «حملات اسرائیل به غزه شامل هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌ها، جابه‌جایی اجباری و ایجاد شرایط زندگی غیرقابل تحمل است که منجر به یک بحران انسانی بی‌سابقه در غزه می‌شود.»

به نوشته خبرگزاری رویترز این بیانیه می‌افزاید: «این اقدامات، نقض آشکار قوانین بین‌المللی، حقوق بشردوستانه و کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ در مورد حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگ است.»

با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و ازجمله مخالفت مصر، ارتش اسرائیل عملیاتی نظامی را در حومه شهر رفح آغاز کرده است. رَفَح شهری در جنوب نوار غزه و در مجاورت مرز مصر است که در هفت ماه گذشته پناهگاه حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی شده است.

منابع امنیتی مصر به رویترز گفتند که مقامات مصری به اسرائیل اعلام کرده‌اند که از دید قاهره، اقدامات نظامی اسرائیل «عامل تنش زیاد در روابط دوجانبه و شکست مذاکرات آتش‌بس است.»

هیئت‌هایی از گروه افراطی حماس، اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر تاکنون چند دور مذاکره را برای آتش‌بس در غزه در قاهره برگزار کرده‌اند. حماس گروهی است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

دولت آفریقای جنوبی با گشودن پرونده‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده و این دادگاه هم اعلام کرده از صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده‌ای برخوردار است.

قضات این دیوان روز ۹ فروردین به اتفاق آرا به اسرائیل دستور دادند تا تمام اقدامات لازم و مؤثر را برای اطمینان از تأمین مواد غذایی اولیه برای جمعیت فلسطینی این منطقه و توقف گسترش قحطی انجام دهد.

با ادامه درگیری‌های نظامی در رفح، آفریقای جنوبی روز جمعه نیز از دادگاه خواست تا به عنوان بخشی از اقدامات اضطراری اضافی در یک پرونده جاری که اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم می‌کند، به اسرائیل دستور دهد تا از رفح خارج شود.

تشدید حملات اسرائیل در شمال و جنوب

به نوشته رویترز به نقل از ساکنان نوار غزه، تانک‌های اسرائیلی تحت پوشش آتش سنگین هوا و زمین، روز دوشنبه پیشروی بیشتری به سمت جبالیه در شمال نوار غزه کردند.

همزمان، تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی از یک بزرگراه مهم در حومه رفح در جنوب نیز عبور کردند.

در جبالیه، تانک‌ها در تلاش بودند تا به سمت قلب اردوگاه، بزرگ‌ترین اردوگاه از هشت اردوگاه تاریخی پناهندگان غزه، پیشروی کنند. ساکنان گفتند که گلوله‌های تانک در مرکز اردوگاه فرود آمد و حملات هوایی مجموعه‌هایی از خانه‌ها را ویران کرد.

ساکنان محل و پزشکان نیز گفتند که در یک رشته حملات هوایی در شبانه‌روز گذشته به این اردوگاه چندین نفر کشته و زخمی شدند.

پزشکان گفتند به دلیل شدت بمباران اسرائیل نتوانسته‌اند تیم‌هایی را به برخی از مناطق بمباران‌شده بفرستند، اما گزارش‌هایی از تلفات دارند.

در رفح، در نزدیکی مرز با مصر، اسرائیل روز دوشنبه نیز بمباران‌های هوایی و زمینی را در مناطق شرقی شهر افزایش داد که در حمله هوایی به خانه‌ای در محله برازیل رفح، افرادی کشته شدند.

ساکنان می‌گویند که تانک‌های اسرائیلی اکنون در شرق جاده صلاح‌الدین مستقر هستند که بخش شرقی شهر را به دو نیم می‌کند و بزرگراه به دلیل درگیری شدید قطع شده است. ساکنان افزودند که بخش شرقی رفح همچنان به شکل یک «شهر ارواح» باقی مانده است.

شاخه مسلح حماس اعلام کرده است که افراد آنها در یکی از خیابان‌های شرق رفح و در شرق جبالیه درگیری مسلحانه با نیروهای اسرائیلی داشته‌اند.

در اسرائیل، ارتش چندین بار آژیر خطر را در مناطق نزدیک غزه به صدا درآورد و در مورد پرتاب احتمالی راکت یا خمپاره از سوی غزه هشدار داد. اواخر روز شنبه ارتش اسرائیل گفت نیروهایی که در جبالیه فعالیت می‌کنند مانع از برقراری مجدد قابلیت‌های نظامی حماس در غزه می‌شوند.

منابع: با استفاده از رویترز، جروزالم‌پست و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG