لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

صدها پلیس در فرانسه در جستجوی یک زندانی فراری و همدستانش، اینترپل هشدار قرمز صادر کرد


کشته شدن دو مأمور زندان، جامعه فرانسه را در شوک فرو برده و نهادهای مسئول برای دستگیری مهاجمان تحت فشار شدیدی قرار دارند
کشته شدن دو مأمور زندان، جامعه فرانسه را در شوک فرو برده و نهادهای مسئول برای دستگیری مهاجمان تحت فشار شدیدی قرار دارند

پس از کشته‌شدن دو افسر پلیس در عملیات فرار محمد عمره، یک زندانی در فرانسه با کمک همدستانش، جامعه این کشور در شوک فرو رفته و جستجوی کم‌سابقه‌ای برای پیدا کردن او در جریان است.

همزمان با عملیات گسترده پلیس فرانسه برای بازداشت محمد عمره و افراد مسلحی که او را فراری دادند، اینترپل روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد که برای دستگیری این زندانی فراری یک هشدار قرمز صادر کرده است.

اینترپل در این هشدار می گوید محمد عمره، ۳۰ ساله، به اتهام توطئه برای ارتکاب قتل عمد به عنوان بخشی از جرایم سازمان‌یافته تحت تعقیب است.

روز سه‌شنبه زمانی که محمد عمره ملقب به «مگس» تحت محافظت پنج مأمور زندان در حال انتقال به زندان بود، خودرو حامل آنها مورد حمله یک گروه مسلح قرار گرفت. در این حمله مسلحانه دو مأمور زندان کشته و سه مأمور ديگر مجروح شدند و مهاجمان توانستند محمد عمره را فراری دهند.

کشته شدن دو مأمور زندان، جامعه فرانسه را در شوک فرو برده است و نهادهای مسئول برای دستگیری مهاجمان مسلح تحت فشار شدیدی قرار دارند.

کارکنان زندان محل نگهداری محمد عمره و سایر زندان‌های فرانسه روز چهارشنبه برای ادای احترام به همکاران خود که در این حمله کشته شدند یک دقیقه سکوت کردند.

ژرار دارمانیان، وزیر کشور فرانسه، در گفتگو با رادیو «ار تی ال» ابراز امیدواری کرد که محمد عمره در روزهای آینده دستگیر خواهد شد.

آقای دارمانیان بدون ارائه جزئیات گفت ۴۵۰ مأمور پلیس در ناحیه نرماندی، واقع در شمال فرانسه، در حال جستجو برای مهاجمان و یافتن سر نخ محل اختفای آن‌ها هستند.

او افزود: «منابع و نیروی فراوانی به این عملیات اختصاص داده‌ایم و در حال یپشرفت هستیم.»

محمد عمره ملقب به «مگس» پرونده‌های کیفری متعددی دارد ولی اکثر آن‌ها مربوط به جرایم سبک است. او آخرین بار به جرم سرقت به ۱۸ ماه زندان محکوم شده بود. مقامات زندان می‌گویند رفتار او در دوران حبس عادی بوده و یک زندانی خطرناک و یا مهم تلقی نمی‌شد.

اما دادستانی در آخرین اعلام جرم او را به دخالت در مرگ یک مرد در جریان آدم‌ربایی مرتبط با باندهای قاچاق مواد مخدر متهم کرده و به همین دلیل گمان می رود که او در سال‌های اخیر با تبهکاران جدی ارتباط داشته است.

حمله طراحی شده و دقیق

به نظر می‌رسد که حمله روز سه‌شنبه با هدف فراری دادن محمد عمره بسیار با دقت طراحی شده بود. دو خودرو زندان که در حال انتقال او از جلسه بازجویی در شهر روآن به زندان محل نگهداری او در ناحیه اورو بودند در نزدیکی یک محل پرداخت مبلغ عبور از بزرگراه به کمین افتادند.

خودرو حامل مهاجمان خود را به وانت حامل محمد عمره کوبید و سپس چند مهاجم مسلح به تفنگ‌های اتوماتیک به سوی مأموران شلیک کردند.

دادستانی پاریس اعلام کرد خودرویی که مهاجمان از آن استفاده کردند مسروقه بود. این خودرو پس از عبور از گذرگاه محل پرداخت حق عبور در همان اطراف توقف می کند تا خودروهای اداره زندان از راه برسند.

به نظر می‌رسد که خودروی دیگری نيز دقیقاً پشت سر خودروهای زندان حرکت می‌کرده و قبل از شروع حمله، راه عقب‌گرد آن‌ها را می‌بندد.

وقوع این حمله سازمان‌یافته بار دیگر خطر شبکه‌های تبهکاری فعال در تجارت مواد مخدر را برجسته کرد.

برخی از مقامات قضایی و انتطامی فرانسه از مدت‌ها پیش در مورد گسترش نفوذ و قدرت این باندهای تبهکار هشدار داده‌اند.

دادستان ناحیه مارسی روز سه‌شنبه در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی این هشدار را تکرار کرد و گفت قدرت این باندهای تبهکار به حدی رسیده که حتی به نظام قضایی شهر مارسی نفوذ کرده و کارمندان نهادهای دولتی را فاسد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG