لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

انتقال ۱۴۰ دانشجوی پاکستانی با یک پرواز ویژه از قرقیزستان به لاهور


استقبال محسن نقوی از ورود دانشجویان پاکستانی از بیشکک
استقبال محسن نقوی از ورود دانشجویان پاکستانی از بیشکک

به دنبال درگیری‌های خشونت‌آمیز شب جمعه علیه اتباع خارجی در بیشکک، سازمان هواپیمایی پاکستان با انتشار تصاویر ویدئویی اعلام کرد، ۱۸۰ پاکستانی از جمله ۱۴۰ دانشجو با یک پرواز ویژه از قرقیزستان وارد فرودگاه لاهور پاکستان شدند.

محسن نقوی، وزیر کشور فدرال پاکستان شنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور در فرودگاه لاهور از این دانشجویان و دیگر شهروندان پاکستانی استقبال کرد.

مقامات هواپیمایی پاکستان به رادیو مشعل گفتند، روز یکشنبه یک پرواز اختصاصی دیگر نیز انجام خواهد شد.

طبق این گزارش قرار است یک هیات پاکستانی نیز روز یکشنبه عازم بیشکک، پایتخت قرقیزستان، شوند.

مقامات قرقیزستان می‌گویند در پی یک تجمع اعتراضی در شامگاه جمعه «۲۸ نفر از جمله سه شهروند خارجی»‌ در درگیری‌های شبانه در بیشکک، پایتخت این کشور، زخمی شده‌اند.

کامچی‌بیک تاشیف، رئیس کمیته امنیت ملی این کشور، روز شنبه، اعلام کرد: «این حادثه شب گذشته در پی اعتراضات شهروندان این کشور که اغلب بین ۱۸ تا ۲۵ سال داشتند، در اعتراض به افزایش مهاجران شاغل در این کشور رخ داده است.»

وزارت کشور قرقیزستان نیز با بیان این که «سه شهروند خارجی» در این زمینه بازداشت و برای آن‌ها پرونده‌ای جنایی با عنوان «آشوب‌طلبی» گشوده شده، اعلام کرد این درگیری‌ها با پخش ویدئویی از دعوا در حیاط یک مهمان‌سرا در بیشکک با حضور «خارجی‌ها» در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد.

این وزارتخانه اعلام کرد تعداد افرادی که پس از آن در بیرون این مهمانسرا تجمع کردند به «هزار نفر» رسید و پلیس به حالت آماده‌باش درآمد.

آلیمکادیر بیشنالیف، وزیر بهداشت قرقیزستان، نیز بدون اشاره به ملیت شهروندان خارجی مجروح اعلام کرد که سه شهروند خارجی پس از درگیری‌ها تحت درمان هستند.

سفارت پاکستان روز شنبه با تکذیب اخباری مبنی بر کشته‌ شدن سه‌ شهروند پاکستانی اعلام کرد که «۱۴ شهروند پاکستانی» در این حادثه زخمی شده‌اند.

دولت پاکستان نیز اعلام کرده که در این زمینه با دولت قرقیزستان در تماس بوده تا با توجه به درگیری‌های شب گذشته امنیت شهروندان خود در این کشور را تضمین کند.

مقامات قرقیزستان از درگیری‌های خشونت‌آمیز شب گذشته علیه اتباع خارجی از جمله شهروندان پاکستان ابراز تأسف کرده و متعهد شده‌اند که با انجام تحقیقات، عاملان آن را مجازات کنند.

با این حال به نظر می‌رسد رئیس کمیته امنیت ملی این کشور در اظهار نظری از کارگران خارجی انتقاد کرده است.

او گفت که قرقیزستان با «هجوم» مهاجران غیرقانونی که اغلب از پاکستان و بنگلادش هستند، دست به گریبان است و بسیاری از این مهاجران «قانون را زیر پا می‌گذارند».

آقای تاشیف در ادامه مهاجران پاکستانی و بنگلادشی را متهم کرده است که از جمله «قانون‌شکنان» هستند.

XS
SM
MD
LG