لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

پاسخ منفی نتانیاهو به ضرب‌الاجل بنی گانتس برای تعیین راهبرد جدید در جنگ غزه


بنی گانتس
بنی گانتس

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، شنبه به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، تا ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) مهلت داد تا راهبرد استراتژیک جدید در جنگ غزه را ارایه کند، در غیر این صورت او از این کابینه کناره‌گیری خواهد کرد.

بنی گانتس تاکید کرد که این راهبرد شامل دست‌یابی به شش محور از جمله بازگرداندن گروگان‌ها، پایان حاکمیت حماس در غزه، ایجاد یک دولت چندملیتی غیرنظامی برای غزه، عادی‌سازی روابط با عربستان و اجباری کردن خدمات سربازی برای همه اسرائیلی‌ها است.

آقای گانتس در خصوص عادی سازی روابط با ریاض گفته است: «پیشبرد عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی به عنوان بخشی از یک فرآیند جامع برای ایجاد اتحاد با جهان آزاد و غرب علیه ایران و متحدانش است».

در شرایطی که هنوز چشم‌اندازی برای پایان جنگ در غزه وجود ندارد، کابینه جنگ اسرائیل به‌دنبال مخالفت تعدادی از اعضای این کابینه با نخست‌وزیر در مورد طرح‌های اداره نوار غزه پس از پایان جنگ با گروه افراطی حماس، دچار اختلاف و دودستگی شده است.

یوآو گالانت، هم‌حزبی بنیامین نتانیاهو در حزب حاکم لیکود، نیز شامگاه چهارشنبه از نخست‌وزیر خواست برنامه خود برای اداره غزه بعد از جنگ را ارائه کند. او هم گفته بود مخالف اداره سیاسی و ایجاد یک حکومت نظامی از سوی اسرائیل در نوار غزه است و خواهان واگذاری اداره این منطقه به فلسطینی‌ها شد.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به ضرب‌الاجل بنی گانتس در بیانیه‌ای گفت که شروط اعلام شده توسط بنی گانتس به مثابه «شکست اسرائیل، رها کردن گروگان‌ها، تداوم حیات حماس و تأسیس دولت فلسطینی» خواهد بود.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد، با این حال، او همچنان فکر می‌کند که تداوم دولت اضطراری برای پیگرد قانونی جنگ مهم است و «انتظار دارد گانتس مواضع خود را برای مردم روشن کند.»

خروج گانتس از کابینه جنگ اضطراری باعث خواهد شد که بنیامین نتانیاهو بیش از پیش به متحدان ائتلاف راست افراطی خود، از جمله ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت ملی، و بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی، رهبران دو حزب راستگرای متکی شود، که اگر او خواسته‌های آنها را برآورده نکند، راحت‌تر می‌توانند دولت آقای نتانیاهو را سرنگون کنند.

وزرای راستگرا خواهان اشغال دوباره غزه٬ «کوچ داوطلبانه» فلسطینی‌ها٬ و ساخت دوباره شهرک‌های یهودی نشین در این منطقه هستند.

منتقدان بنیامین نتانیاهو، از جمله هزاران نفری که در ماه‌های اخیر به طور هفتگی دست به تظاهرات زده‌اند، او را متهم به طولانی کردن جنگ برای بقای سیاسی خود می‌کنند.

بنی گانتس که چند روز پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته، حزب میانه رو خود را وارد کابینه جنگی اضطراری کرد.

بنی گانتس شنبه به بنیامین نتانیاهو هشدار داد که «مسیر متعصبان را انتخاب نکند و کل ملت را به ورطه نکشاند.»

نخست وزیر اسرائیل چهارشنبه در واکنش به اظهارات یوآو گالانت گفته بود: «من حاضر نیستم فتحِستان را با حماسِستان عوض کنم» و شرط اول برای طرح‌های مرتبط با غزه پس از جنگ، نابودی حماس است و باید بی‌چون و چرا انجام شود.

آقای نتانیاهو افزود فتح و تشکیلات خودگردان هنوز حمله حماس به خاک اسرائیل را محکوم نکرده‌اند و ۸۰ درصد از ساکنان فلسطینی در اراضی تحت کنترل تشکیلات خودگردان حامی جنایات حماس علیه مردم اسرائیل هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه شب در بیانیه‌ای گفت واشینگتن از اشغال دوباره غزه توسط اسرائیل حمایت نمی‌کند و «البته حامی دولت حماس در غزه نیز نیست زیرا دیدیم که چنین حکومتی چه عواقبی برای مردم غزه و اسرائیل به‌دنبال داشت»

با این حال، برخی ناظران در اسرائیل گفته‌اند گالانت با اتخاذ مواضعی که مورد حمایت آمریکا نیز هست، از هم‌اکنون جایگاه خود را در هر ائتلاف سیاسی بعدی اسرائیل، در صورت برگزاری انتخابات و انحلال دولت فعلی، تحکیم می‌کند.

XS
SM
MD
LG