لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

فیلم کارگردان ایرانی درباره زندگی دونالد ترامپ در جشنواره کن جنجال‌برانگیز شد


علی عباسی، کارگردان، و ماریا باکالووا، بازیگر فیلم «کارآموز»، در جشنواره کن
علی عباسی، کارگردان، و ماریا باکالووا، بازیگر فیلم «کارآموز»، در جشنواره کن

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ ساعتی پس از نخستین نمایش فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی در جشنواره کن، با صدور بیانیه‌ای ضمن «زباله» خواندن این فیلم، تهدید کرد از عوامل آن به دلیل آنچه دروغ‌پردازی خواند، شکایت خواهد کرد.

فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، کارگردان ایرانی‌تبار مقیم دانمارک مقطعی از زندگی دونالد ترامپ در دهه ۷۰ میلادی را روایت می‌کند که او تبدیل به چهره قدرتمندی در صنعت معاملات املاک و ساختمان‌سازی می‌شود.

برخی صحنه‌های فیلم جنجالی توصیف شده است؛ از جمله صحنه تجاوز جنسی دونالد ترامپ به همسر سابق خود ایوانا.

خانم ایوانا در سال ۱۹۸۹ در اظهارنامه طلاق خود به این موضوع اشاره کرده بود، اما بعدها گفت که منظورش تجاوز جنسی واقعی نبوده بلکه احساس کرده که ترامپ به او تعرض کرده است.

او در سال ۲۰۰۵ نیز گفت ما سه فرزند مشترک داریم و هنوز هم به همدیگر علاقه‌مندیم.

ایوانا ترامپ در سال ۲۰۲۲ درگذشت.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «کارآموز» روز سه‌شنبه برگزار شد
نشست پرسش و پاسخ فیلم «کارآموز» روز سه‌شنبه برگزار شد

استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱ خرداد منتشر شد، گفت تیم ترامپ «برای رسیدگی به دروغ‌های آشکار افرادی که وانمود می‌کنند فیلمساز هستند» شکایت خواهد کرد.

چونگ محتوای این فیلم را «زباله‌های تخیلی ناب» نامید که مربوط به دروغ‌هایی است که سال‌ها پیش مطرح شده بود.

پیشتر مجله سینمایی «ورایتی» نیز گزارش داده بود دن اسنایدر، میلیاردر آمریکایی و سرمایه‌گذار فیلم «کارآموز» بعد از مشاهده صحنه‌هایی از فیلم به شدت عصبانی شده است، اما سرمایه‌گذاران فیلم چون حق کپی‌رایت ندارند، نتوانسته‌اند مانع از پخش آن شوند.

در این فیلم سباستین استن نقش دونالد ترامپ جوان را بازی می‌کند که ارتباطات او با روی کوهن، وکیل بی‌رحمی در نیویورک با بازیگری جرمی استرانگ، محور اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد.

هر دو بازیگر برای ایفای نقش خود از سوی منتقدان مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

«کارآموز» مدعی است که از رویدادهای واقعی الهام گرفته و روابط ترامپ با کوهن را به‌عنوان معامله‌ای «فاوستی» به تصویر می‌کشد که منجر به ظهور ترامپ به عنوان یک تاجر و بعداً به یک سیاستمدار شده است.

ترامپ در ابتدای این فیلم فردی ساده‌لوح در زمینه خرید و فروش املاک و مستغلات است که بعد از آشنایی با کوهن به فردی خبره در تجارت تبدیل می‌شود.

واکنش علی عباسی

علی عباسی که فیلم قبلی او «عنکبوت مقدس» با الهام از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی در مشهد در اواخر دهه ۱۳۷۰ ساخته شده بود، گفته است زمان آن رسیده که دوباره فیلم‌ها را سیاسی کنیم.

کارگردان فیلم «کارآموز» از به تصویر کشیدن صحنه تجاوز آقای ترامپ به همسر اولش دفاع کرد و گفت این ماجرا «بسیار معروف» و توضیح دهنده شخصیت رئیس جمهور سابق است.

در پاسخ به این سئوال که چرا این صحنه را در فیلم گنجانده است آقای عباسی گفت: «موضوع فیلم این است که چگونه او (دونالد ترامپ) ذره ذره و به مرور از تمام روابط انسانی که تعیین کننده شخصیت و به نوعی وجدان انسانی او بودند فاصله گرفت. رابطه او با ایوانا در این زمینه بسیار مهم است. ایوانا فردی است که بسیار به او نزدیک بود.»

«کارآموز» چندین نکته نه چندان خوشایند دیگر در مورد زندگی آقای ترامپ، از جمله اختلال نعوظ، عمل جراحی کاهش چربی (لیپوساکشن) و کاشت مو را نشان می‌دهد.

علی عباسی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «تیم حقوقی دونالد ترامپ قبل از شکایت باید این فیلم را تماشا کنند. به نظرم لزوما این فیلمی نیست که خود او از آن بدش بیاید. به نظرم او را غافلگیر خواهد کرد.»

این کارگردان ایرانی درباره تهدید به شکایت ستاد آقای ترامپ هم در نشست خبری بعد از نمایش فیلم در جشنواره کن اعلام کرد: «همه در مورد شکایت‌های قضایی دونالد ترامپ حرف می‌زنند ولی کسی به ضریب موفقیت این شکایات اشاره نمی‌کند.»

او به طنز گفت: «به زودی مناسبتی از راه خواهد رسید که برای فیلم ما تبلیغات بزرگی است.»

اشاره او به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر است که در آن دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه، یک بار دیگر به مصاف جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، خواهد رفت.

آقای عباسی افزود که فیلم «کارآموز» به احتمال فراوان حوالی تاریخ مناظره دوم دو نامزد انتخاباتی در ماه سپتامبر در آمریکا اکران خواهد شد.

فیلمنامه «کارآموز» را گابریل شرمن نوشته است؛ روزنامه نگاری که گزارش‌های او در مورد بازار مستغلات نیویورک در هفته نامه بریتانیایی آبزرور چاپ می‌شد و مرتب با دونالد ترامپ مصاحبه می‌کرد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که مدیران استودیوهای فیلمسازی در هالیوود از ساخت این فیلم جلوگیری کردند و در نهایت با بودجه نهادهای دولتی کانادا، ایرلند و دانمارک ساخته شد.

او افزود:«ما نتوانستیم آن را در آمریکا بسازیم. هالیوود به بسیاری از لحاظ نمی‌خواهد برخی از جنبه‌های سیستم حاکم را تکان بدهد.»

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ د.خ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG