لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

درخواست بلینکن از مصر برای تسهیل ارسال کمک‌ها به غزه


آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن٬ وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه از مصر خواست تا تمام تلاش خود را برای حصول اطمینان از تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام دهد.

وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا گفت که گذرگاه رفح در جنوب غزه پس از تصرف آن توسط ارتش اسرائیل در ۷ مه همچنان بسته است.

ارتش اسرائیل ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که کنترل گذرگاه رفح در غزه از سمت شرقی این منطقه را در دست گرفته‌ است.

آنتونی بلینکن گفت که نبرد در نزدیکی گذرگاه رفح، ارائه کمک‌ها را چالش برانگیز کرده است، اما کمک‌ها همچنان می‌توانند از طریق آن منتقل شوند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «بنابراین ما باید راهی پیدا کنیم تا مطمئن شویم که کمک‌ها بتواند با امنیت از طریق رفح منتقل شوند، اما ما قویاً از شرکای مصری خود می‌خواهیم تا هر کاری که می‌توانند برای حصول اطمینان از تسهیل جریان ارسال کمک‌ها انجام دهند. »

منابع امنیتی مصر می‌گویند که این کشور نمی‌تواند کمک‌ها را به گذرگاه رفح منتقل کند، زیرا این به معنای پذیرش حضور ارتش اسرائیل در گذرگاه است که مصر با آن مخالف است.

وزیر خارجه مصر روز دوشنبه گفته بود که حضور نیروهای نظامی اسرائیل و عملیات جنگی آنها در نزدیکی گذرگاه رفح٬ امنیت و سلامتی رانندگان کامیون‌ها را به خطر انداخته است.

این در حالی است که وزیر امور استراتژیک اسرائیل روز چهارشنبه مصر را به خودداری از انتقال کمک‌ها به غزه از طریق رفح متهم کرد.

ران درمر گفت: «در حال حاضر، مصر ۲۰۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه را نمی‌گذارد از مرز غزه عبور کنند، زیرا آنها یک مشکل سیاسی در مورد گذرگاه رفح دارند.»

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG