لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

ستاد کل نیروهای مسلح ایران: آثار اصابت گلوله روی بالگرد رئیسی مشاهده نشد


یکی از نخستین تصاویر منتشر شده از بقایای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، پس از رسیدن نیروهای امدادی به محل سانحه
یکی از نخستین تصاویر منتشر شده از بقایای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، پس از رسیدن نیروهای امدادی به محل سانحه

همزمان با مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مشهد، ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز پنجشنبه سوم خرداد نخستین گزارش خود را از سقوط بالگرد حامل وی و همراهانش منتشر کرد.

در این گزارش تصریح شده است: «آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.»

ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی»، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و او و هفت تن همراهش جان خود را از دست دادند.

گزارش ستاد کل نیروهای مسلح ایران آمده: «بالگرد در مسیر پیش بینی شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین شده پروازی خارج نشده و حدود یک و نیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار کرده است.»

این گزارش اضافه کرده است: «بالگرد سانحه دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شده است.»

ستاد کل نیروهای مسلح ایران اضافه کرده است: «به دلیل پیچیدگی منطقه، مه گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده و در طول شب نیز استمرار می‌یابد و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیروهای زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.»

در حالی نخستین گزارش ستاد کل نیروهای مسلح ایران منتشر شده است که مقامات جمهوری اسلامی از ساعات ابتدایی انتشار خبر وقوع حادثه برای بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش گزارش‌های متناقضی درباره این سانحه مطرح کرده‌اند.

واکنش‌ به این روایت‌های متناقض تا حدی گسترده بوده که حتی برخی شخصیت‌های نزدیک به حکومت و رسانه‌های داخلی نیز با وجود فضای امنیتی و تهدیدها در این زمینه انتقادات زیادی را مطرح کرده‌اند.

در ادامه این روایت‌ها، علی نیکزاد نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه ویدئویی گفت: «وقتی متوجه شدم بالگرد رئیس‌جمهور از رادار خارج شده است، چون سابقه حضور در وزارت راه و شهرسازی داشتم، فهمیدم چه شده است، بلافاصله به ورزقان و ستاد بحران در کارخانه مس سونگون رفتم».

او افزود: «یکی از روستاییان زمانی که مرا دید به من گفت که شاهد سقوط بالگرد رئیس‌جمهور بود و ماجرا را برایم تعریف کرد و گفت که دیدم بالگرد چه تکان‌هایی می‌خورد».

آقای نیکزاد گفت: «وقتی برایم طریق تکان‌ها را تعریف کرد، فهمیدم که چه اتفاقی افتاده است».

این اظهارات نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی از سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او در استان آذربایجان شرقی مطلع بودند ولی تا روز بعد حاضر نشدند خبر آن را اعلام کنند.

در همین زمینه، دو روزنامه چاپ تهران خواستار شفاف‌سازی درباره «ابهامات» این حادثه و بررسی احتمال وجود «توطئه خارجی» در این ارتباط شدند.

روزنامهٔ هم‌میهن در سرمقالهٔ شمارهٔ سوم خرداد خود با بیان اینکه «در روز اول سقوط بالگرد دو مسئله و ضعف بسیار مهم و مرتبط با هم خودنمایی می‌کرد»، نوشت اولین مسئله در این زمینه «اطلاع‌رسانی نادرست و ابهام‌آمیز» بود و دوم «اظهارات غیر قابل فهم» مسئولان جمهوری اسلامی که «نه‌تنها ابهامی را رفع نمی‌کند، بلکه بر آن می‌افزاید».

روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در شماره روز پنج‌شنبه سوم خرداد خود با اشاره به این موضوع نوشت: «این‌که از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز، فقط بالگرد حامل رئیس‌جمهور دچار این حادثه شده، ضمن این‌که می‌تواند مرتبط بودن حادثه با عوامل جوی را منتفی کند، احتمال توطئه بودن را تقویت می‌کند.»

خاکسپاری ابراهیم رئیسی در مشهد

جنازه ابراهیم روز پنج‌شنبه سوم خرداد ۱۴۰۳ در «رواق دارالاسلام حرم امام رضا» در مشهد به خاک سپرده شد.

در همین روز اجساد دو تن دیگر از قربانیان این سانحه، یعنی مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و مهدی موسوی، رئیس تیم حفاظت رئیس جمهوری هم به همراه جسد ابراهیم رئیسی به مشهد منتقل شد و تشییع جنازه این سه تن در مسیر «بلوار امام رضا» تا «حرم رضوی»، آرامگاه امام هشتم شیعیان، با حضور هزاران نفر انجام شد.

روز پنج‌شنبه مراسم تدفین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه پیشین ایران که او نیز در جریان سقوط همان بالگرد کشته شد، در شهر ری به پایان رسید و او در حرم شاه‌عبدالعظیم در جنوب تهران به خاک سپرده شد.

در همین روز یکی دیگر از قربانیان این سانحه یعنی محمد علی آل‌هاشم، امام جمعه و نماینده علی خامنه‌ای در استان آذربایجان شرقی هم در گورستان «وادی رحمت» تبریز به خاک سپرده شد.

دو قربانی دیگر سانحه، یعنی سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش در نجف‌آباد و سرتیپ دوم خلبان طاهر مصطفوی هم در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شدند.

جسد سرگرد بهروز قدیمی، مهندس پرواز و قربانی دیگر این سانحه قرار است در روستای درسجین ابهر استان زنجان که زادگاه او بود، به خاک سپرده شود.

عمو و عمه پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده‌اند که بهروز قدیمی، پسر عمه آنها بود.

XS
SM
MD
LG