لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

امارات از تبادل «سیگنال‌‌های مثبت» بین ایران و کشورهای عرب خلیج فارس خبر داد


انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی
انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی، از آن‌چه «سیگنال‌های مثبت» میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس خواند، سخن گفت.

او روز جمعه ۴ خرداد در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «سیگنال‌‌های مثبت میان کشورهای خلیج [فارس] و ایران، نشان از تمایل مشترک برای توسعه روابط و کاهش تنش‌ها در منطقه دارد.»

این مقام اماراتی این سیگنال‌ها را حضور گسترده مسئولان کشورهای حاشیه خلیج فارس در تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و «ابراز نظرهای سازندهٔ دو جانبه درباره سیاست‌های حسن همجواری» ذکر کرد.

مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی افزود: «فرصتی که می‌تواند تاریخی باشد و باید با استفاده از آن برای خدمت به ثبات و شکوفایی منطقه پیش رفت».

رهبران کشورهای عربی خلیج فارس ضمن تسلیت گفتن پس از اعلام کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، و هیئت همراهش در حادثه سقوط بالگرد، هیئت‌هایی بلند پایه برای مشارکت در مراسم تشییع جنازه آنها،‌ روانه تهران کردند.

بر این اساس وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات در راس هیئت‌هایی بلندپایه، برای مشارکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش،‌ در تهران حضور یافتند.

در سال‌های گذشته روابط این دو کشور با ایران، پر فراز و نشیب بوده‌‌ است. حدود دو سال پیش، عربستان سعودی پس از حدود شش سال قطع روابط، با میانجی‌گری چین، روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را از سر گرفت.

روابط ایران و امارات نیز بار دیگر از سطح کاردار به سطح سفیر ارتقا یافت.

وزیر خارجه بحرین، کشوری که همچنان روابطش با ایران قطع است، نیز برای مشارکت در تشییع جنازه ابراهیم رئيسی، به تهران سفر کرد.

اسقبال علی باقری کنی، کفیل وزارت خارجه ایران از مقامات این سه کشور، «گرم» توصیف شده و این موضوع توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

دو کشور دیگر حوزه خلیج فارس که با ایران رابطه نزدیکی دارند نیز هیئت‌هایی برای حضور در تشییع جنازه عازم تهران کردند.

ریاست هیئت نمایندگی قطر به عهده شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی وزیر خارجه این کشور بود.

از سوی دیگر «وام»، خبرگزاری رسمی امارات اعلام کرد که «شیخ نهاین بن‌مبارک آل نهاین»،‌ وزیر تسامح و همزیستی امارات، با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی، پایتخت امارات، درگذشت ابراهیم رئيسی و هیئت همراهش را به کادر دیپلماتیک ایران در سفارت تسلیت گفته است.

XS
SM
MD
LG