لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

جایزه ویژه جشنواره کن برای محمد رسول‌اف؛ نخل طلایی به «آنورا» رسید


محمد رسول‌اف بعد از دریافت جایزه ویژه هیئت داوری جشنواره کن
محمد رسول‌اف بعد از دریافت جایزه ویژه هیئت داوری جشنواره کن

محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، در اختتامیه هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن جایزه ویژه هیئت داوری را برای ساخت فیلم «دانه انجیر معابد» دریافت کرد.

هیئت داوری جشنواره کن به ریاست گرتا گرویگ، کارگردان آمریکایی، روز شنبه ۵ خرداد جایزه نخل طلایی، مهم‌ترین جایزه این رویداد سینمایی، را به فیلم «آنورا» ساخته شان بیکر، فیلمساز آمریکایی، اهدا کرد.

این فیلم که بعد از نمایش در جشنواره کن سر و صدای زیاد به پا کرده بود، داستان یک کارگر جنسی در نیویورک است که با پسر یک الیگارش روس ازدواج می‌کند.

شان بیکر برنده نخل طلایی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن
شان بیکر برنده نخل طلایی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن

محمد رسول‌اف بعد از دریافت جایزه روی صحنه مراسم اختتامیه از عوامل فیلم خود که نتوانستند در جشنواره شرکت کنند و به گفته او در ایران تحت فشار «حاکمیت مستبد و ستمگر» قرار دارند یاد کرد.

آقای رسول‌اف همچنین خطاب به حضار گفت که «مردم ایران به گروگان گرفته شده‌اند» و هر روز با یک فاجعه روبه‌رو می‌شوند.

این فیلمساز مخالف جمهوری اسلامی با اشاره به روزنامه‌نگاران، هنرمندان و استادان دانشگاه زندانی در ایران، به توماج صالحی،‌ رپر معترض، اشاره کرد که «به دلیل آفرینش هنری» به اعدام محکوم شده است و افزود: «اجازه ندهید جمهوری اسلامی با مردمش چنین کاری کند.»

خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشته است که اهدای جایزه نخل طلایی به فیلم «آنورا» که منتقدان تحسینش کردند، دور از انتظار بود و تا پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، فیلم‌های محمد رسول‌اف و فیلم هندی «همه نوری که تصور می‌کنیم» شانس بیشتری برای دریافت این جایزه داشتند.

در مراسم اختتامیه جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد به جسی پلمونز، بازیگر آمریکایی برای فیلم «انواع مهربانی» رسید و مجموعه بازیگران فبلم «امیلیا پرز» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردند.

فیلم «امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیار در اتفاقی کم‌سابقه «جایزه هیئت داوری» را نیز از آن خود کرد.

جشنواره کن معمولا جوایز خود را بین فیلم‌ها تقسیم می‌کند و به ندرت یک فیلم می‌تواند دو جایزه به دست آورد.

همچنین جایزه بهترین کارگردان به میگل گومز برای «تور بزرگ» اهدا شد و جایزه بزرگ هیئت داوری را فیلم «همه نوری که تصور می‌کنیم» به دست آورد.

فیلم «جسم» ساخته کورالی فارگیت و با بازی دمی مور، بازیگر مشهور آمریکایی، جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت.

نخل طلایی افتحاری این دوره جشنواره کن به جرج لوکاس، خالق مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان»، تعلق گرفت و فرانسیس فورد کاپولا، دوست و فیلمساز هم‌نسل آقای لوکاس که خود با فیلم «مگالوپلیس» در جشنواره حاضر بود، این جایزه را به او اهدا کرد.

تبریک کانون فیلمسازان مستقل ایران به رسول‌اف

کانون فیلمسازان مستقل ایران (ایمفا) با انتشار بیانیه‌ای «موفقیت چشمگیر» فیلم «دانه انجیر معابد» در جشنواره کن را به محمد رسول‌اف و عوامل فیلم تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است که استقبال از این فیلم «بار دیگر به جامعه بین‌المللی یادآور شد که جنبش «زن، زندگی، آزادی» به شور و‌ قدرت دو سال پیش، پابرجا و تاثیر گذار است».

این کانون گفته است موفقیت فیلم آقای رسول‌اف برای همه فیلمسازان و هنرمندان مستقل ایرانی «امید بخش» و همچنین «تاکیدی بر پیروزی استقلال رای و آزادیخواهی بر سانسور و اختناق» است.

XS
SM
MD
LG