لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

شلیک «هشت راکت» حماس به سمت اسرائیل؛ تأکید بر ادامه عملیات نظامی در رفح


گنبد آهنین اسرائیل تعدادی از موشک‌های حماس را رهگیری کرد
گنبد آهنین اسرائیل تعدادی از موشک‌های حماس را رهگیری کرد

در پی اعلام رسانه‌های اسرائیل مبنی بر شلیک چند راکت به سوی تل آویو و مناطق دیگر این کشور، ارتش اسرائیل اعلام کرد هشت راکت از سمت رفح به داخل خاک اسرائیل شلیک شده است.

بر اساس بیانیه روز یکشنبه ششم خرداد ارتش اسرائیل، چندین راکت شلیک شده توسط سیستم دفاع هوایی رهگیری و ساقط شد.

سازمان امداد و نجات اسرائیل، «ماگن داوید سرخ»، اعلام کرد گزارشی در خصوص تلفات در پی این حمله راکتی دریافت نکرده و یک تن در شهر هرتزلیا «به طور سطحی» زخمی شده است.

تایمز اسرائیل بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نوشت یک خانه در شهر هرتزلیا در مرکز اسرائیل بر اثر برخورد ترکش‌های یک راکت آسیب دیده و در یک کیبوتص نزدیک مرز غزه نیز یک خودرو آسیب جزئی دیده است.

رسانه‌های اسرائیل در ساعات اولیه بعدازظهر یک‌شنبه، ششم خرداد، از شنیده شدن صدای انفجار پس از طنین آژیر خطر حمله راکتی در مرکز اسرائیل خبر داده بودند.

آژیر خطر حمله راکتی از جمله در تل‌آویو، هرتزلیا و پتح تیکوا به صدا درآمد.

در پی این آژیر، گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اروپا تروریستی قلمداد می‌شود اعلام کرد به مرکز اسرائیل حمله راکتی کرده است.

آن طور که در بیانیه گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، ادعا شده است، این نیرو «موج سنگینی» از راکت را به سوی تل‌آویو روان کرده است.

این بیانیه افزود این اقدام در واکنش به «کشتار غیرنظامیان (فلسطینی)» از سوی اسرائیل انجام شده است.

از زمان حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به باریکه غزه، نزدیک به ۳۶ هزار فلسطینی ساکن این منطقه جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه هآرتص گزارش داد راکت‌ها از رفح، در جنوبی‌ترین بخش نوار غزه، به سوی مرکز اسرائیل شلیک شد.

روزنامه یدیعوت آخرونوت نوشت ده راکت از باریکه غزه شلیک شد که سامانه گنبد آهنین برای رهگیری آن‌ها فعال شد و شماری موشک شلیک کرد.

سازمان هوانوردی اسرائیل ظهر یک‌شنبه اعلام کرد همه پروازهای کشور در ساعات آینده ممکن است با اخلال روبه‌رو شود.

این سازمان به حمله راکتی اشاره نکرد و «اختلال احتمالی در پروازها»، چه پروازهایی را که در حال رسیدن به اسرائیل هستند و چه پروازهایی که قرار است در ساعات آتی از «تمامی فرودگاه‌های کشور» برخیزند، ناشی از یک «نقص» دانست. این سازمان به نوع «نقص» اشاره نکرد.

این نخستین بار در چهار ماه گذشته است که حماس به مرکز اسرائیل حمله راکتی می‌کند.

این رویداد در روز یک‌شنبه که نخستین روز کاری در هفته در اسرائیل است، در منطقه‌ موسوم به «گوش دان» که حدود چهار میلیون تن از جمعیت در آن زندگی و فعالیت کاری دارند، به وقوع پیوسته است.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، در واکنش اعلام کرد این حمله نشان می‌دهد اسرائیل باید به عملیات خود در شهر رفح ادامه دهد.

همچنین یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که برای بازدید از نیروهای نظامی این کشور به رفح رفته است، گفت اسرائیل از همه راه‌های نظامی و دیپلماتیک برای بازگرداندن گروگان‌ها استفاده خواهد کرد.

او افزود: «اهداف ما در غزه، اینجا در رفح واضح‌تر شده است؛ نابودی حماس، بازگرداندن گروگان‌ها و تثبیت آزادی عمل.»

آقای گالانت خطاب به نظامیان این کشور در رفح گفت: «وظیفه شما نابود کردن حماس و پیروزی در مبارزه است».

ارتش اسرائیل از حدود دو هفته پیش بر گذرگاه رفح در مرز این منطقه و خاک مصر مسلط شده و عملیات محدودی را در بخش‌هایی از رفح انجام داده است. اما حماس هنوز دارای توان عملیاتی در رفح است.

کارملا مناشه، گزارشگر نظامی شبکه کان، گفت سربازان اسرائیلی در رفح در فاصله یک کیلومتری از محل شلیک راکت‌ها مستقر بودند و ارزیابی می‌شود نیروهای حماس که نزدیک شدن نظامیان اسرائیلی را احساس می‌کنند، راکت‌های باقی‌مانده خود را شلیک کردند.

توان شلیک راکتی حماس به شهرهای اسرائیل از آغاز جنگ غزه در یک روند پیوسته، کاهشی بود و به میزان قابل توجهی از حمله از توان این گروه در حمله به بخش مرکزی اسرائیل کاسته شده بود.

در پی حمله غافلگیرانه اعضای حماس به اسرائیل در میانه مهر سال گذشته که ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشتند و ۲۵۳ اسرائیلی را به غزه ربودند، جنگ ارتش اسرائیل علیه این گروه در غزه در ۲۳۲ روز گذشته ادامه داشته است.

منابع مصری یک‌شنبه به سی‌ان‌ان گفتند دور جدید مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و حماس برای آتش‌بس و معامله آزادی گروگان‌های اسرائیلی از سه‌شنبه، هشتم خرداد، در قاهره از سر گرفته می‌شود.

رؤسای موساد و سی‌آی‌ای و نخست‌وزیر قطر روزهای جمعه و شنبه در پاریس برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم دیدار کرده بودند.

با استفاده از هاآرتص، یدیعوت آحرونوت، شبکه کان، تایمز اسرائیل و رویترز؛ ف.ر./ف.دو/ع.م
XS
SM
MD
LG