لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

ابراز نگرانی آمریکا از حملات حامیان حکومت ایران به تجمعات مخالفان در خارج از کشور


تصویری ویدیویی از یکی از حامیان جمهوری اسلامی در واشینگتن که مخالفان را تهدید به مرگ می‌کند
تصویری ویدیویی از یکی از حامیان جمهوری اسلامی در واشینگتن که مخالفان را تهدید به مرگ می‌کند

ایالات متحده از گزارش‌ها درباره برخوردهای خشونت‌آمیز حامیان حکومت جمهوری اسلامی با مخالفانی که در خارج از ایران اقدام به برپایی تجمعات اعتراضی می‌کنند، ابراز نگرانی کرد.

گروهی از حامیان جمهوری اسلامی در لندن روز جمعه گذشته در جریان مراسم یادبود ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تازه درگذشته ایران، با حمله به مخالفان جمهوری اسلامی که در مقابل محل برگزاری این مراسم دست به تظاهرات زده بودند، چهار نفر را مجروح کردند.

بر اساس گزارش‌ها، یک روز پس از آن نیز در مراسم مشابه دیگری که در واشینگتن برگزار شد، حامیان جمهوری اسلامی این بار مخالفان را «تهدید به مرگ» کردند.

تصاویر ویدیویی از این مراسم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مردی را در کنار یک مامور پلیس نشان می‌دهد که با اشاره به افرادی مشخص در جمعیت مخالفان به نشانه تهدید دست خود را بر روی گردن خود می‌کشد، عملی که به معنای بریدن سر تعبیر می‌شود.

ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، شامگاه سه‌شنبه با اشاره به این رخدادها در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از مشاهده گزارش‌ها درباره حملات حامیان رژیم ایران به معترضانی که در سراسر جهان دست به تجمعات مسالمت‌آمیز زده‌اند و تهدید آنها، نگران هستم.»

وی افزود: «آزادی برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان از ضروریات حقوق بشر هستند و تلاش برای ساکت کردن صدای مخالفان غیرقابل قبول است.»

ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران، عصر یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت، در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی»، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و او و هفت تن همراهش جان خود را از دست دادند.

او که دهه ۱۳۶۰ در قوه قضائیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد، یکی از چهار عضو هیئت مرگ در تابستان ۱۳۶۷ بود. به گفته عفو بین الملل در تابستان سال ۱۳۶۷، هزاران زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را می‌گذراندند، اعدام شدند.

با استفاده از شبکه اجتماعی ایکس و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG