لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

جهش چشمگیر کمک‌های مالی کشورهای پیشرفته برای مقابله با تغییرات اقلیمی


بخش عمده کمک‌ها مربوط به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک تجدیدپذیر، کشاورزی مدرن و تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیمی است
بخش عمده کمک‌ها مربوط به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک تجدیدپذیر، کشاورزی مدرن و تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیمی است

کشورهای پیشرفته در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی، طی سال گذشته ۱۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به کشورهای در حال توسعه کمک مالی کرده‌اند.

بر اساس توافقی که ۱۴ سال پیش میان کشورهای پیشرفته حاصل شد و بعد از معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۶ نیز بر اجرای آن تاکید ویژه شد، کشورهای پیشرفته برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و عواقب آن، متعهد شدند از سال ۲۰۱۳ سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه کمک مالی کنند.

تا سال گذشته همواره این رقم کمتر از تعهد کشورهای پیشرفته محقق شده بود، اما پارسال ۱۶ درصد فراتر از تعهد آنها تحقق یافت.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، از عمده‌ترین سازمان‌های تصمیم‌گیرنده اقتصادی جهان، روز چهارشنبه ۹ خرداد اعلام کرد میزان کمک‌های مالی کشورهای پیشرفته به ملل در حال توسعه در سال گذشته بیش از سطح انتظار بود و نسبت به سال ۲۰۲۲ رشدی ۳۰ درصدی نشان می‌دهد.

بخش عمده‌ای از کمک‌های یاد شده مربوط به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک تجدیدپذیر، کشاورزی مدرن و تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیمی است.

از سال ۲۰۱۳ تا پارسال کشورهای پشرفته در مجموع ۷۵۳ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه کمک‌های مالی ارائه کرده‌اند.

این کمک‌ها با هدف‌گذاری سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد و انتظار می‌رود در اجلاس اقلیمی «کاپ ۲۹» سازمان ملل که سال آینده در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد، کشورهای پیشرفته توافق ارائه کمک‌های مالی به کشورهای در حال توسعه را تمدید کنند.

امارات متحده عربی در دسامبر ۲۰۲۳ میزبان کنفرانس جهانی کاپ ۲۸ بود و اعلام کرد صندوقی ۳۰ میلیارد دلاری برای توسعه انرژی‌های پاک در جهان تشکیل داده است. امارات در نظر دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند.

عربستان نیز در نظر دارد تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ نصف کند.

شرکتهای «آکوا پاور» عربستان و «مصدر» امارات همچنین ده‌ها میلیارد دلار قرارداد با کشورهای منطقه، از جمله جمهوری آذربایجان و آسیای مرکزی برای توسعه انرژی‌های پاک امضا کرده‌اند.

ایران از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌‎ای مقام ششم جهان را دارد و طی ۲۰ سال گذشته، انتشار دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای ایران که عامل اصلی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی است، دو برابر شده است.

پارسال ایران ۹۵۰ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای داشت که ۷۰۰ میلیون تن آن مربوط به مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شد.

برخلاف جامعه جهانی که پارسال ۸۰ درصد رشد برقش مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شد، سهم نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از رشد تولید برق ایران تنها ۳ درصد بود. این رقم برای ترکیه در همسایگی ایران ۱۰۰ درصد بود.

XS
SM
MD
LG