لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

هشدار یونان درباره خطرات زیست‌محیطی نفتکش‌های تحریمی


در حالی که لیست نفتکش‌های تحریمی به خاطر استفاده روزافزون ایران، روسیه و ونزوئلا از نفتکش‌های ناوگان موسوم به «ارواح» برای صادرات پنهانی نفت افزایش می‌یابد، یونان نسبت به خطرات زیست‌محیطی حرکت این نفتکش‌ها هشدار داد.

وزیر کشتی‌رانی یونان روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد اعلام کرد نفتکش‌هایی که بصورت اصولی ثبت نشده و با راه‌هایی مانند خاموش کردن سیگنال ردیابی به انتقال پنهانی نفت مبادرت می‌کنند، یک تهدید روزافزون زیست‌محیطی برای دریای مدیترانه هستند.

کریستوس استیلیانیدس در ادامه تصریح کرد یونان اقدامات بیشتری را برای حفاظت از سواحل خود انجام خواهد داد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد بر اساس ارزیابی‌ها هم‌اکنون حدود ۸۵۰ نفتکش در مجموعه ناوگان موسوم به «ارواح» در کار انتقال پنهانی نفت روسیه، ونزوئلا و چین هستند؛ نفتکش‌هایی که نه ثبت شده‌اند، نه بیمه شرکت‌های غربی را دارند و نه خدمات دریایی از شرکت‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند.

آقای استیلیانیدس در ادامه با اشاره به آمارهای شرکت بیمه آلمانی «آلیانس کامرشال» تصریح کرد ناوگان «ارواح» تاکنون دست‌کم ۵۰ حادثه به بار آورده است؛ از جمله آتش‌سوزی، خرابی موتور، تصادف، از دست دادن کنترل کشتی و نشتی نفت.

او گفت ما نمی‌توانیم این وضعیت را تا این حد نزدیک به ساحل خود بپذیریم.

بر اساس برآورد شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، تاکنون حدود ۳۸۰ تا ۴۲۰ نفتکش بصورت پنهانی در حمل نفت ایران دست داشته‌اند.

این ارقام نشان می‌دهد تقریبا نیمی از مجموعه «ناوگان ارواح» در کار دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بوده‌اند.

ایران روزانه ۱.۵ میلیون بشکه صادرات نفت دارد که کمتر از ۵ درصد آن با گذشتن از دریای مدیترانه راهی بنادر سوریه می‌شود و بقیه از طریق واسطه‌ها به چین فروخته می‌شود.

یونان عمدتا با معضل ناوگان ارواح مرتبط با نفت روسیه درگیر است. دولت آتن ماه گذشته تدابیر سخت‌گیرانه‌تری برای اعمال ممنوعیت انتقال نفت از یک کشتی به کشتی دیگر در سواحل خود اعمال کرد.

روسیه نفت خود را از طریق دریای سیاه به مدیترانه می‌رساند و برای پنهان کردن منبع نفت، آن را در دریای مدیترانه به نفتکش‌های دیگر منتقل می‌کند.

ایران نیز همین اقدام را عمدتا در آب‌های مالزی انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG