لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

آمریکا ۱۰ فرد، نهاد و کشتی را در ارتباط با حوثی‌های یمن تحریم کرد


شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (اوفک) روز دوشنبه ۲۱ خرداد اعلام کرد که ۱۰ فرد، نهاد و کشتی را به دلیل انتقال «محموله‌های قاچاق» نفت و کالا برای حوثی‌ها و از جمله شبکه سعید الجمال، تسهیل کننده مالی حوثی‌ها، را مورد تحریم قرار داده است.

این هفتمین دور تحریم‌ها علیه شبکه سعید الجمال از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون است.

شرکت «لاینی شیپینگ» مستقر در هنگ کنگ و مالک یک کشتی به نام «جانت» با پرچم پاناما از جمله شرکت‌های تحریم شده توسط آمریکا است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، از آبان سال گذشته با ادعای آنچه پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند.

حملات شبه نظامیان حوثی کشتی‌رانی بین‌المللی در مسیرهای کلیدی دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن را با خطر مواجه کرده و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده که مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این زمینه تاکید کرد که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران «به استفاده از یک شبکه پشتیبانی گسترده برای تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی خود، از جمله مخفی کردن مبدا محموله، جعل اسناد حمل و نقل و ارائه خدمات به کشتی‌های تحریم شده ادامه می‌دهند.»

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در ادامه افزود: «همانطور که با حملات نظامی خود در هفته گذشته نشان دادیم، دولت ایالات متحده متعهد است که توانایی حوثی‌ها را برای حمله به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های دریایی کاهش دهد.»

آمریکا، سعید الجمال این تبعه یمنی را در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل ارتباط با نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید شبکه تحت مدیریت سعید الجمال به شماری از صرافی‌های مستقر در سراسر خاورمیانه برای تسهیل انتقال وجوه ایرانی به نهادهای وابسته به حوثی‌ها در یمن متکی است.

XS
SM
MD
LG