لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

سرنگونی پی‌اس۷۵۲؛ رای دادگاه کانادایی درباره «اهمال» هواپیمایی اوکراین


تصاویر شماری از قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲
تصاویر شماری از قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در بیانیه‌ای با اشاره به حکم اخیر دادگاه دیوان عالی ایالت انتاریو در کانادا درباره «اهمال» شرکت هواپیمایی اوکراین، اعلام کرد، این حکم «مسئولیت جمهوری اسلامی و سپاه در این زمینه را «نفی و نقض» نمی‌کند.

دیوان عالی ایالت انتاریو در کانادا روز دوشنبه ۲۱ خرداد رای خود را در پرونده رسیدگی به شکایت ۲۱ خانواده‌ از قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ و وکلایشان از شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین اعلام کرد.

در این حکم تصریح شده است که خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین باید به خانواده‌هایی که عزیزانشان را در سرنگونی پرواز «پی اس ۷۵۲ » در ایران از دست داده‌اند، غرامت بپردازد.

در حکم این دادگاه تاکید شده است که با توجه به حملات موشکی حکومت ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، شرکت هوایی اوکراین اقدامات و تدابیر لازم بر مبنای استانداردهای بین المللی را انجام نداده و در این زمینه اهمال کرده است.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در بیانیه‌ای در خصوص این حکم اعلام کرد: «این حکم مسئولیتی را که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در قبال سرنگونی پرواز پی اس ۷۵۲ بر عهده دارند، نقض و یا نفی نمی‌کند بلکه بر آن تاکید می‌کند.»

این بیانیه اضافه کرده است که در جکم صادره «علاوه بر اثبات اهمال شرکت هواپیمایی اوکراین در جلوگیری از پرواز در شب هجدهم دی‌ماه، نکات بسیاری علیه جمهوری اسلامی وجود دارد.»

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ تاکید کرده است، قاضی این پرونده در دادگاه دیوان عالی ایالت انتاریو با «توجه به قابلیت‌های دستگاه‌های راداری نظامی و دستگاه پدافند، توضیحات جمهوری اسلامی مبنی بر خطای انسانی را بی‌معنا می‌داند.»

این بیانیه تصریح کرده است که دعوای حقوقی مورد اشاره حقوقی «به صورت مستقل از انجمن توسط بسیاری از اعضای خانواده‌ها مطرح شده بود.»

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست.

XS
SM
MD
LG