لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

اوپک از افت مداوم تولید نفت روسیه خبر داد


Russia Virus Outbreak Oil AP Explains
Russia Virus Outbreak Oil AP Explains

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از کاهش ادامه‌دار تولید نفت روسیه طی سه ماه گذشته خبر داده است.

روسیه، عربستان و تعدادی از اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان پارسال توافق کرده بودند که به شکل داوطلبانه تولید نفت خود را کاهش دهند و اخیرا نیز بر سر تمدید کاهش تولید نفت توافق کردند.

اما آمارهای اوپک نشان می‌دهد افت متمادی تولید نفت روسیه از مارس سال جاری شتاب گرفته و طی سه ماه گذشته حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت این کشور کاسته شده است.

ماه گذشته تولید روزانه نفت روسیه نسبت به آوریل نزدیک ۱۲۰ هزار بشکه افت داشت.

دقیقا مشخص نیست افت تولید نفت این کشور تا کجا ادامه یابد، اما هفت کشور صنعتی جهان، از جمله آمریکا، در نظر دارند در اجلاس سران هفته آینده به بانک‌های کوچک چینی که در کار تجارت با روسیه هستند، هشدار دهند که نقل و انتقالات مالی با کرملین را متوقف کنند.

روسیه در آغاز تهاجم نظامی علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ روزانه حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه تولید نفت داشت، اما در ماه گذشته، مه، این رقم به ۹ میلیون و ۱۸۲ هزار بشکه رسیده است.

صادرات نفت روسیه در ماه گذشته نیز با افتی ۱۰ درصدی نسبت به ماه آوریل به ۳.۵ میلیون بشکه رسیده است. بخش اعظم این افت مربوط به اختلافات میان هند و روسیه بر سر نحوه پرداخت پول نفت کرملین به خاطر تحریم‌های غرب است.

نشریه تخصصی اس‌اندپی گلوبال هفته گذشته گزارش داده بود که روسیه هر بشکه نفت خود را ۱۹ دلار زیر قیمت به هند صادر می‌کند.

تولید نفت اوپک

طبق ارزیابی گزارش جدید اوپک، اعضای این سازمان در ماه گذشته تولید روزانه نفت خود را ۲۹ هزار بشکه افزایش داده و به ۲۶ میلیون و ۶۲۹ هزار بشکه رساندند.

تولید روزانه نفت ایران با رشدی ۷ هزار بشکه‌ای به ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار بشکه رسید که نسبت به متوسط تولید نفت جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی ۱۲ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت نفت ایران در پنج ماه ابتدایی امسال نیز (بدون محاسبه هزینه دور زدن تحریم‌ها) بالای ۸۳ دلار بوده که ۳ دلار بیشتر از دوره مشابه ۲۰۲۳ است.

پیشتر رویترز گزارش داده بود که ایران در سال گذشته برای هر بشکه نفت صادراتی به چین ۱۳ دلار تخفیف داده است.

هنوز گزارشی درباره میزان تخفیف نفتی ایران به چین در سال جاری منتشر نشده است، اما آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته نشان می‌دهد صادرات روزانه نفت ایران به چین در سال جاری نسبت به پارسال ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به بالای ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

XS
SM
MD
LG