(rm) صدا |
فاطمه امان (راديوفردا): از خواننده و ترانهسراي کانادائي خانم آلانيس موريست Alanis Morissette که به خاطر ترانههاي عاطفي و خشمگين در باره احساسات زنانه به شهرت رسيد، آلبوم جديدي منتشر شد که شاهد بازگشت اين هنرمند 29 ساله به تمهائي است که نخستين آلبوم او را نزديک به ده سال پيش به پرفروشترين آلبوم روز تبديل کرد.
بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): آلانيس موريست که در 29 سالگي چهارمين آلبوم ترانههاي پرشکوه و زخم زبان وي تحت عنوان «به اصطلاح هرج و مرج» So Called Chaos امروز منتشر كرد، در نخستين ترانه گزنده اين آلبوم، که ترکيبي است با استفاده از سازهاي هندي و ملوديهاي عربي و افههاي الکترانيک، ريتمهاي تريپ هاپ Trip Hop و موسيقي راک، خشم را با هزل قاطي ميکند و به سبک کلاسهاي خودسازي روانشناسي، به شنوندگان ياد ميدهد که چگونه حتي وقتي از عصبانيت و دلتنگي ميخواهند خودکشي کنند، همچنان لبخند بزنند: ترانهاي به نام هشت قدم آسان يا Eight Easy Steps
Eight Easy Steps
آلانيس موريست، ترانهسرا و خواننده کانادائي، در ده ترانه آلبوم جديد خود «به اصطلاح هرج و مرج So-Called Chaos، که مانند کارهاي قبلي، صداي نالههاي آغشته به فرياد او را در ميان انبوهي از صداهاي درهم گيتار قرار ميدهند، ميخواهد به ميليونها نفري که ده سال پيش شکوههاي او را در باره شکست در عشق و تنهائي و زن بودن درجهان مردانه، از آن خود کردند بگويد که عليرغم گذشت ده سال و شهرت و ميليونها دلار درآمد، هنوز هم قلبي خشمگين و آشتيناپذير و مجادلهطلب دارد.
در ترانه Doth I Protest Too Much، که نوعي اعتراف است به پريشاني از حسادت، فرياد ميزند که من حسود نيستم، متاسف نيستم و دلم برايت تنگ نميشود، و از معشوق سئوال ميکند که آيا زيادي اعتراض ميکنم؟
Doth I Protest Too Much
خانم موريست، که شرکت صفحهپرکني Maverick تحت رياست مادونا، با کشف او در سال 1995 يکي از برگهاي برنده را در صنعت صفحهپرکني آمريکا زمين زد، بخشي از يک جريان زنانه در موسيقي است که به جاي خواندن در باره دلدادگي و ايثار وتسليم در برابر معشوق، به خشم مونث پرداختند و مجادله در روابط خانوادگي، در روابط عاشقانه و در روابط جنسي.
ستارههاي جوانتر موسيقي راک و پاپ نظير Pink ، کليسKelis و آوريل لاوين Avril Lavigne خواننده 19 ساله پانک پاپ، از جمله کساني هستند که موققيت خود را مديون الهام از کارهاي خانم الانيس موريست هستند براي بازگوئي خشم زنانه نسبت بياعتنائي، خودخواهي و برتريطلبي مردانه و غفلتهاي والدين. در ترانه This Grudge خانم موريست ميخواند 14 کتابچه و 11 ترانه را با تشريح خشم بغض آلود خود پر کرده است، اما آرزو دارد از شر آن خلاص شود.
This Grudge
خود خانم موريست، که برخلاف مقلدان نوجوانتر، ديگر نميتواند نقش دختر خشمگين را ايفا کند، به روانکاوي دروني روي ميآورد، ومثلا در ترانه بهانهها Excuses، به توجيه وضع روحي دختر تنهائي ميپردازد که تنهائي و اندوه خود را پناهگاه آشنائي براي آرامش خود تعبير ميکند.
Excuse
خانم موريست در تنظيم اين ترانهها، از همکار هميشگي خود John Shanks بهره جسته است که ترکيبي از موسيقي folk-rock با سازبندي پرنشيب و فراز شبيه کارهاي گروه ايرلندي U2 عرضه ميکند، و رنگآميزياي با استفاده گهگاه از سازهاي شرقي مثل سيتار و طبله هندي. صداي عظيم موسيقي راک مناسب تالارهاي عظيم يا arena rock در تضاد با مفاهيم روانکاوانه و شخصي اين ترانهها قرار ميگيرد. در ترانه Everything يا همه چيز، خانم الانيس موريست از سرسختگي و کاستيهاي خود ميخواند و ميگويد تهاجم مفعولانه من ممکن است نابود کننده باشد.
Everything
منتقد مجله حرفهاي بيلبورد Billboard معتقد است که خانم موريست در اين ترانهها به فرمولهائي کمخطر روي آورده و کمتر تجربه تازه اي در آنها ميتوان يافت و منتقد نيويورک تايمز اشاره ميکند که تمرکز اين ترانهها بر احساسات شخصي گاه براي شنونده خفه کننده ميشود. منتقد مجله Blender در اين ترانهها چهره نرمتري از خانم موريست ميبيند و معتقد است ملوديهاي راديوپسند او پيچيدگي شعر و سازبندي اين ترانهها را نميپوشانند.
Eight Easy Pieces از خواننده و ترانهسراي کانادائي خانم آلانيس موريست Alanis Morissette که به خاطر ترانههاي عاطفي و خشمگين در باره احساسات زنانه به شهرت رسيد، آلبوم جديدي منتشر شد که شاهد بازگشت اين هنرمند 29 ساله به تمهائي است که نخستين آلبوم او را نزديک به ده سال پيش به پرفروشترين آلبوم روز تبديل کرد.