لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

هند محدودیت‌های تازه‌ای در مورد تجارت با ایران وضع کرد


دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اجرای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، محدودیت‌های تازه‌ای را در مورد تجارت با ایران اجرا می‌کند که بر اساس آن همه موارد تجارت کالا و تکنولوژی که می‌تواند به برنامه هسته‌ای ایران کمک کند، ممنوع است.

هند که به طور سنتی روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی دارد و از خریداران اصلی نفت ایران است، در سال‌های اخیر در تلاش بوده که برای دست یافتن به جایگاه بهتری در معادلات بین‌المللی، روابط مستحکم‌تری را ایالات متحده برقرار کند.

با این حال این عضو غیر دائم شورای امنیت، به رغم تأکید بر اجرای قطعنامه‌های این شورا علیه جمهوری اسلامی، تصریح کرده است که به تحریم‌های سخت‌تری که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران اتخاذ شده، نمی‌پیوندد.

محدودیت جدید در مورد تجارت با جمهوری اسلامی، در قالب بازنگری سیاست‌های تجاری خارجی هند بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ اتخاذ شده است.

بیانیه دولت هند که شامگاه پنجشنبه انتشار یافته تصریح می‌کند که اصلاح سیاست‌های تجارت خارجی این کشور، برای همسازی با دوره تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران صورت گرفته است.

این تغییر در سیاست‌های تجارت خارجی هند در شرایطی صورت می‌گیرد که دهلی‌نو در تلاش برای یافتن راهی برای پرداخت بهای نفت وارداتی از جمهوری اسلامی است. چرا که از دسامبر گذشته، سیستم بانکی هند تحت فشار ایالات متحده، محدودیت‌های شدیدی را در مورد روابط مالی با جمهوری اسلامی در دستور کار دارد.

ایران که پس از عربستان سعودی بزرگترین تأمین کننده نفت برای هند به شمار می‌آید، تأمین روزانه در حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت برای هند را بر عهده دارد و فراز و فرودهایی که در ماه‌های اخیر در مورد نحوه تبادل مالی میان دو کشور به وجود آمده، روند تجارت نفت بین دو کشور را متوقف نکرده است.

پیش از این در بهمن ماه ۸۹ خبرگزاری فرانسه گزارش کرده بود که طرف‌های ایرانی و هندی، با استفاده از بانک دولتی هند و بانک تجارت اروپا و ایران، یک راه حل موقت برای دادوستد نفتی یافته‌اند ولی همچنان به دنبال یک راه حل درازمدت هستند.

بنا بر این گزارش در حالی که هند برای تأمین ۸۰ درصد نفت مورد نیاز خود وابسته به واردات است، پالایشگاه‌های مختلف این کشور از زمان پدید آمدن مشکلات مالی با جمهوری اسلامی، ضمن نگرانی نسبت به قطع ناگهانی واردات نفت از ایران، در حال ذخیره‌سازی نفت هستند.

روزنامه تایمز هند نیز بهمن ماه گذشته نوشت که بانک دولتی هند و دیگر بانک‌های این کشور «هراس دارند» که در صورت ایجاد دوباره تسهیلات برای دادوستد نفتی با ایران، «با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شوند.»

اقدام بانک‌های هندی در جهت قطع خدمات‌رسانی به دادوستد نفتی ایران با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شده‌است و استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا، تلاش هند برای کنار گذاشتن این گونه معاملات با ایران را «اقدامی مهم» خوانده‌است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش به خاطر نگرانی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌کوشند از راه اعمال فشار و تحریم، ایران را از ادامه این برنامه منصرف کنند. ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه خود را صلح‌آمیز خوانده است.

ایالات متحده در یک سال گذشته در تلاش بوده است تا در راستای تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسانده است، هند را با این تحریم‌ها همسو کند.
XS
SM
MD
LG