لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

آمريکا خشونت ها در يمن را محکوم کرد


تظاهرات ضد دولتی در صنعا
تظاهرات ضد دولتی در صنعا
به گفته شاهدان عينی پليس و مردان مسلح با لباس شخصی در جريان تظاهرات ضد دولتی در شهرهای «تعز» و «حديده» در يمن به سوی معترضان شليک کردند که دست کم پانزده نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند. در همين حال، آمريکا خشونت ها در يمن را محکوم کرده و خواستار خويشتنداری نيروهای دولتی يمن در برابر تظاهرکنندگان شده است.

در شهر «تعز» در جنوب صنعا پايتخت يمن، پزشکان می‌گويند: پليس به سوی معترضان که در صدد بودند ساختمان استانداری را تصرف کنند، آتش گشوده است که در اين درگیری دست کم پانزده نفر کشته و بيش از ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

محمد المقبل الحميری، يک نماينده پارلمان، به الجزيره گفته است: «رژيم با اين ميزان کشتار همه را متعجب کرده است. فکر نمی‌کنم مردم کاری جز اين بکنند که سينه‌های خود را سپر گلوله‌های حکومت کنند تا مهمات آنها تمام شود.»

روز دوشنبه ازکشته‌ها و مجروحان تظاهرات در بيمارستان شهر «تعز» تصاوير تلويزيونی پخش شد.

در همين زمينه، در شهر بندری «حديده» نيروهای پليس به همراه مردان مسلح با لباس شخصی به سوی صدها تظاهر کننده در اين شهر با گلوله جنگی شليک کردند. منابع بيمارستانی در اين شهر می‌گويند: دست کم سه نفر تير خورده‌اند، حدود ۳۰ نفر با چاقو مجروح شده‌اند و ۲۷۰ نفر نيز بر اثر استنشاق گاز اشک آور به بيمارستان منتقل شده‌اند.

از سوی ديگر وزارت امور خارجه آمريکا و کاخ سفيد خشونت‌های روز دوشنبه در يمن را محکوم کرده‌اند.

به گزارش آسوشيتدپرس، آمريکا اعلام کرده است که خواهان انتقال قدرت سياسی در يمن است اما با اين حال واشينگتن تصريح می‌کند که تصميم نهايی در اين زمينه برعهده خود مردم يمن است.

در همين حال، مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز دوشنبه در پاسخ به اين پرسش که «آيا امريکا معتقد است که علی عبدالله صالح بايد برود»، گفت: اين تموضوعی نيست که ما بتوانيم درباره آن تصمیم بگیریم.

مارک تونر گفته است دولت امريکا در حال گفت وگو با دولت و مخالفان در يمن است تا بتواند به راه حلی صلح‌آميز برا ی بحران يمن دست يابد.

همزمان با گسترش تظاهرات علیه علی عبدالله صالح، رييس جمهوری يمن، گزارش‌هايی درخصوص تلاش‌های ديپلماتيک برای پايان دادن به نا آرامی های دوماهه يمن منتشر شده است.

اين در حالی است که علی عبدالله صالح در سخنرانی خود برای گروهی از عشاير يمنی تاکيد کرده است: «ما همچون کوه ايستاده‌ايم.»

به گزارش نيويورک تايمز، آمريکا به طور محرمانه مذاکراتی با دولت حاکم در يمن داشته و خواستار کناره‌گيری علی عبدالله صالح، شده است.

طبق اين گزارش آمريکا که برای ساليان متمادی از آقای صالح حمايت می‌کرد، در سکوت و به صورت محرمانه، سياست خود را تغيير داده و «اجرای اصلاحات و مراحل انتقال قدرت از آقای صالح» را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG