لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

وقوع انفجار در سه خط لوله اصلی انتقال گاز در استان قم


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
گزارش‌ها از ايران حاکی است سه رشته خط لوله اصلی انتقال گاز طبيعی ایران در فاصله ميان شهرهای قم و سلفچگان دچار انفجار شده است. دليل انفجار در دست بررسی است و هنوز اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، صبح روز جمعه سه رشته خط لوله ۵۶ اينچی انتقال گاز طبيعی که بخشی از گاز ایران را از پالايشگاه‌های جنوب کشور چون مجتمع گازی «پارس جنوبی»، «پارسيان» و «فجر جم» به استان‌های شمال و شمال غربی ايران انتقال می‌دهد در اثر انفجار آسیب دیده است.

اين انفجار در ۷۴ کيلومتری جاده دليجان به قم روی داده است. آمار دقيقی از تلفات مالی يا احتمالا جانی آن منتشر نشده، ولی مسئولان مربوطه گفته‌اند که انفجار روز جمعه «به دلايل فنی و عملياتی» نبوده است.

مجيد بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، به خبرگزاری مهر گفته است که «هيچ افت يا قطع گاز برای مشترکان در کار نخواهد بود و عمليات برای ترميم اين خط لوله در حال انجام است.»

اين مقام شرکت گاز هم به دلايل اين انفجار اشاره نکرده و گفته است که تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.

در همين منطقه و چند ماه پيش هم انفجارهای مشابهی گزارش شده بود. از جمله در بهمن‌ماه سال گذشته در ۲۵ کيلومتری شمال منطقه سلفچگان سه خط لوله هزار پوندی انتقال گاز منفجر شد. انفجار همزمان خطوط لوله شهر قم را لرزاند و آسمان بخش وسيعی از جنوب غربی اين شهر را قرمز کرد.

سخنگوی شرکت ملی گاز ايران همچنين گفته که منتظر گزارش کامل نهايی است، ولی افزوده است که «در شرايط فعلی تمامی تجهيزات و لوله های مورد نياز برای ترميم و بازسازی خطوط لوله گاز آسيب‌ديده در سطح منطقه آماده شده است».

پیشتر مجلس شورای اسلامی گفته بود که با توجه به انفجار خط لوله در قم، بودجه‌ای برای افزایش امنیت خطوط لوله گاز و نگهداری آنها طراحی شده و در بودجه سال آینده (سال جاری) لحاظ شده است.

با توجه به این که بودجه سال جاری هنوز نهایی و تصویب نشده، جزئیاتی از احتمال تخصیص این بودجه هم منتشر نشده است.

خبرگزاری مهر گزارش کرده است که در حال حاضر ايران با در اختيار داشتن بيش از ۲۰۰ هزار کيلومتر شبکه فشار قوی انتقال و توزيع گاز طبيعی پس از روسيه بزرگ‌ترين شبکه گاز جهان را در اختيار دارد.
XS
SM
MD
LG