لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

محمدرضا فرزین: یارانه‌های نقدی از این پس ماهانه پرداخت می شود


محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها
محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها روز چهارشنبه از تصویب واریز مبلغ یارانه‌ها به صورت ماهانه خبر داد و مبلغ تعیین شده برای هر ماه را ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. وی همچنین تأکید کرد که این ستاد «هیچ مشکلی» برای تأمین منابع مالی اجرای قانون هدفمندی ندارد.

محمدرضا فرزین خاطر نشان کرد که «در پی خواست مردم و برخی نمایندگان مجلس»، ستاد هدفمندی یارانه‌ها واریز ماهانه یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار را تصویب کرده است. به نوشته خبرگزاری مهر، مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند این مبلغ در هفته آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

آقای فروتن همچنین افزود که در سومین مرحله از واریز یارانه‌ها «حدود» ۷۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

به نوشته مهر در دو مرحله پیشین واریز یارانه‌ها، که انتقال این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار هر دو ماه یک‌بار صورت می‌گرفت، حدود ۶۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت کرده‌ بودند.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنین در واکنش به انتقاد برخی نمایندگان مجلس در باره عدم تحقق در دست‌یابی به ۶۲ هزار میلیاد تومان پیش‌بینی شده برای اجرای قانون هدفمندی گفت: «برخی نمایندگان نظرات شخصی خود درباره درآمدهای هدفمندی را مطرح می‌کنند... دولت با قیمت‌های کنونی حامل‌های انرژی هیچ مشکلی در تأمین منابع مالی اجرای هدفمندی یارانه‌ها ندارد و با قیمت‌های کنونی منابع مالی طرح قابل تحقق است.»

پیشتر برخی از نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی اعلام کرده‌بودند که دولت نتوانسته است مبلغ ۶۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده شده برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را از محل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی تأمین کند.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در حالی این اظهارات را رد می‌کند که دولت پیش از این خواستار آن شده بود معادل ریالی جمع‌آوری شده از محل صرفه‌جویی مردم در مصرف انرژی را نیز به عنوان یارانه میان مردم توزیع کند؛ پیشنهادی که با مخالفت مجلس روبرو شد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس روز چهارشنبه در این زمینه به خبرگزاری نیمه رسمی فارس گفت که «دولت حق ندارد از محل دیگری غیر از درآمد اصلاح قیمت حامل‌ها برای یارانه نقدی استفاده کند... کل درآمد قابل بازتوزیع بین مردم در هدفمندی یارانه‌ها باید طبق مصوبه کمیسیون از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست آید».

آقای قادری همچنین اظهار کرد که «با وضع فعلی اجرای هدفمندی» دولت می‌تواند «حداکثر ۳۰ هزار میلیارد تومان» به دست آورد و افزود که «درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها اگر فقط از محل افزایش قیمت حامل‌ها کسب شود، نرخ حامل‌ها چند برابر می‌شود».

پیش از این نیز تعدای از نمایندگان مجلس اعلام کرده بوند که دولت تصمیم دارد با افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی، بودجه مورد نیاز برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را کسب کند.

دولت زمان دقیقی را برای اجرای «فاز دوم اصلاح قیمت‌ها» اعلام نکرده و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز تأکید کرده است که همانند مرحله پیشین که زمانی اجرای اصلاح قیمت‌ها اعلام نشد، «زمان اجرای فاز دوم نیز اعلام نخواهد شد».
XS
SM
MD
LG