(rm) صدا |
علي سجادي (راديوفردا): موزه هنر معاصر تهران پائيز امسال به جاي برگزاري بيينال، که درآن يک کميته از ميان آثار عرضه شده هنرمندان جديد و قديم مجموعهاي را براي نمايش برميگزيدند، نمايشگاهي عرضه ميکند از برگزيدههاي هنر هفتادسال اخير. همکار ما بهنام ناطقي، در مصاحبهاي با غلامحسين نامي، نقاش برجسته در تهران، در باره اين نمايشگاه سئوال ميکند.
بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): درنمايشگاهي تحت عنوان «نگاه معنوي» که از هفته آينده در موزه هنرمعاصر تهران افتتاح ميشود، سه هنرمند و هنرشناس برجسته، مجموعهاي برگزيده از دستاوردهاي 70 سال هنرتجسمي ايران در رشتههاي مختلف هنرمعاصر، هنرسنتي و هنرمذهبي را عرضه ميکنند که در پرداختن به آنچه برگزارکنندگان اين نمايشگاه معنويت ميخوانند، با هم وجه مشترک دارند. آقاي غلامحسين نامي، هنرمند واستادبرجسته هنر مدرن، يکي از سه برگزيننده يا curator اين نمايشگاه، در مصاحبه با راديوفردا ميگويد:
غلامحسين نامي: چهار ماه پيش تقريبا، به اين فکر افتاد موزه هنر معاصر، که جريانات هنري که در طول تاريخ 70 ساله ما در ايران شکل گرفته، در بخش تجسمي، يک جوري بايد بررسي و تحليل شود. موزه هنرهاي معاصر، چند وقت به چند وقت، يک نمايشگاه هاي را در اين زمينه، تا حالا ما چند تا داشتيم و گذاشتيم. اين دفعه، خواستيم که واقعا مثل همه موزه هاي ديگر در دنيا، که يک نمايشگاه با يک تم هست اما مثلا سه تا، چهار تا، پنج تا curator دارد. اين دفعه خواستيم که اين را ما تجربه بکنيم. براي اولين بار است که يک نمايشگاه، با تم نگاه معنوي که در حقيقت بررسي مي کند جريانان درون گرايي و معنويت را در نقاشي معاصر ايران.
ب.ن.: آيا مگر همه هنر معنوي نيست؟
غلامحسين نامي: دقيقا نکته اي است که من، درست در مطلب خودم همين را اشاره کردم. نگاه معنوي هميشه در هنر، هنر راستين وجود دارد. اصلا هيچ هنري نيست که خلاق باشد و از معنويتي برخاسته نباشد. ولي خوب حالا دوستان تصميم گرفتند که اين اسم را بگذارند و اشکالي هم ندارد. اين مرز بندي ها را من اصلا قبول ندارم. هنر آفريده روح هنرمند است. و روح سرچشمه تمام انگيزش ها و راز و رمزهاي آفرينش هنري و تجلي گاه هر صورت معنوي، الهي و عرفاني است.
ب.ن.: صداي آقاي غلامحسين نامي را ميشنويم، در توضيح در باره نمايشگاه نگاه معنوي، که از اوائل مهرماه در موزه هنر معاصر تهران افتتاح مي شود. علاوه بر آقاي غلامحسين نامي، که مسئوليت انتخاب آثار نقاشي انتزاعي و درونگرا، يا معنوي را بر عهده دارد، انتخاب کنندگان يا Curator هاي ديگر اين نمايشگاه عبارتند از آقاي آيدين آغداشلو، نقاش و هنرشناس برجسته، که مسئوليت برگزيدن آثار معنوي هنرمندان سنتي، اعم از مينياتورسازان و خطاطان امروزي را برعهده گرفته است و آقاي حبيبالله صادقي که انتخاب آثار مذهبي برعهده اوست.
نامي قسمت دوم: هرکدام ازماها با نگاه خودمان، و با استدلالات خودمان نسبت به اين تمي که ما داريم، نقاشاني را انتخاب کرديم. بخش هنر انتزاعي، من تقريبا يک آماري داريم که حدودا نزديک 500، 600 نفر هستند در ايران که نقاشي آبستره مي کنند و هنر انتزاعي، دنبال هنر نقاشي انتزاعي هستند. و از بين اين ها 20 نفر را انتخاب کردن، چون جا ما نداشتيم در موزه، واقعا جا به آن اندازه نيست. من توانستم فقط 20 نفر را که کار خيلي مشکلي هم بود، انتخاب بکنم از بين اين همه نقاش انتزاع گرا. کار بسيار سختي است و حرف و حديث هم حتما دنبال آن زياد خواهد بود.
ب.ن.: از جمله هنرمندان انتزاعي که در نمايشگاه «نگاه معنوي» از سوي آقاي غلامحسين نامي برگزيده شده اند، ميتوان از کورش شيشه گران، رعنا فرنود، کامران کاتوزيان، نصرتالله مسلميان، منصوره حسيني را ميتوان نام برد. در همين بخش، نمونههائي از هنر ويدئوآرت، چيدمان و مفهومي نيز برگزيده شده است از جمله کارتازه اي از آقاي عباس کيارستمي. اين نمايشگاه نخستين تجربه موزه معاصر است در ارائه آثار هنرمندان ايراني به انتخاب چهره هاي مشخص. آقاي نامي درا ين باره توضيح ميدهد.
غلامحسين نامي: اين نمايشگاه ها، بيينال هايي که در مملکت تشکيل شده تا به حال، يک عده هفت، هشت، ده نفري مي نشستند، فراخوان مي دادند اول و بعد يک عده هفت، هشت، ده نفر به عنوان هيات انتخاب، يک سري آدم هايي را انتخاب مي کردند. که اين وسط واقعا هيچ کس نمي توانست جواب دهد. اگر مي گفتند آقا تو چرا او را انتخاب نکردي، و چرا او نشده، هيچ کس نمي دانست. اين مي انداخت گردن آن، آن مي انداخت گردن اين. درنمايشگاهي تحت عنوان «نگاه معنوي» که از هفته آينده در موزه هنرمعاصر تهران افتتاح ميشود، سه هنرمند و هنرشناس برجسته، آقايان آيدين آغداشلو، حبيبالله صادقي و غلامحسين نامي، مجموعهاي برگزيده از دستاوردهاي 70 سال هنرتجسمي ايران در رشتههاي مختلف هنرمعاصر، هنرسنتي و هنرمذهبي را عرضه ميکنند که در پرداختن به آنچه برگزارکنندگان اين نمايشگاه معنويت ميخوانند، با هم وجه مشترک دارند. آقاي غلامحسين نامي، هنرمند واستاد برجسته هنر مدرن و يکي از سه برگزيننده يا curator اين نمايشگاه، در مصاحبه با راديوفردا ميگويد که خواستيم که مثل همه موزه هاي ديگر در دنيا، که يک نمايشگاه با يک تم هست اما مثلا چند curator دارد عمل کنيم. وي مي گويد که هميشه در نمايشگاه ها و بيينال هايي که در ايران تشکيل مي شود، يک عده به عنوان هيات انتخاب، يک سري آدم هايي را انتخاب مي کردند و در اين ميان کسي درباره علت انتخاب ها جوابگو نبود.