لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

برگزاری نمايشگاه نقاشان و مجسمه سازان دهه چهل و پنجاه


ایران هنوز قانون کپی رایت را به رسمیت نشناخته است
ایران هنوز قانون کپی رایت را به رسمیت نشناخته است

دومين نمايشگاه آثار نقاشان و مجسمه سازان برجسته دهه های چهل و پنجاه، که پايه گذار و آغازگر جنبش هنر مدرن ايران محسوب می شوند در گالری تهران برپا شد.


دراين نمايشگاه که به منظور بررسی و نگاه مجدد به آثار پيشرو ايران راه اندازی شده، آثار ۵۱ نفر از هنرمندان نقاش و مجسمه ساز سرشناس به نمايش در آمده است.


بيشتر اين آثار از مجموعه های شخصی هنرمندان، کلکسييون های خصوصی و مجموعه های دولتی به امانت گرفته شده است.

اين نمايشگاه با حضور بسياری از هنرمندان و دوستداران حوزه هنرهای تجسمی با سخنرانی محمد ابراهيم جعفری نقاش و مدرس دانشگاه هنر افتتاح شد.


ابراهيم جعفری در گفت و گويی با راديو فردا درباره اين نمايشگاه گفت:«هر اتفاقی در هنر ايران بيفتد که جوان ها ی ايران را به گذشته آنها وصل کند، بسيار اميدوار کننده و مهم است و بايد آن را جدی گرفت .»


آقای جعفری افزود:« اين کار آن قدر مهم و تاثير گذار است که بايد موزه هنرهای معاصر اين کار را می کرد که نکرده و ما الان شاهد هستيم که انجمن نقاشان با همه محدوديت ها و کاستی هايی که دارد ، دست بالا زده و اين کار تاثير گذار و خلاق را انجام داده است.»

اين نمايشگاه به دليل ارايه آثاربرخی از هنرمندان بدون اجازه آنان و يا نبودن نام برخی از آنان در فهرست هنرمندان دهه های چهل و پنجاه مورد اعتراض قرار گرفته است


پرويز کلانتری نقاش سرشناس در گفت و گويی با راديو فردا در اين باره گفت:«انجمن نقاشان معاصر يک جريان خيلی تازه و نوپاست که هميشه تلاش می کرده حرفه ای، غير دولتی و تاثيرگذار باشد. بنابراين اگر ندانم کاری هايی می شود، جا ندارد که مورد انتقاد قرار بگيرد.»


آقای کلانتری گفت:« ما بايد از يک جريان نوپا که سعی می کند حرفه ای باشد حمايت کنيم درست است که اين بچه ها هنوز يک چيزهايی را بلد نيستند و بايد ياد بگيرند اما نبايد آنها را دلزده کنيم.»


همزمان با برپايی اين نمايشگاه، به نقل از محسن وزيری مقدم از قديمی ترين نقاشان مدرنيست ايرانی گزارش شده بود که آثاری که از او در اين نمايشگاه ارايه شده دزدی است.


اما اقای کلانتری در گفت و گوی خود با راديو فردا اين خبر را تکذيب کرد و گفت:« اين يک سوء تفاهم بوده است اين کارها سال ها پيش برای بنياد لاجوردی خريداری شده و يکی از اين آثار را هم فريدون آب برای خودش خريده بود.»


آقای کلانتری افزود محسن وزيری مقدم بعد از آنکه خودش پی برد که اين آثار دزدی نبوده اعتراض خود را پس گرفت و حتی دو اثر ديگر برای نمايش، در اختيار انجمن نقاشان گذاشت.


نخستين نمايشگاه نقاشی و مجسمه معاصر ايران دهه های چهل و پنجاه نيز بدون ارايه آثاری از حسين کاظمی ، محمود جوادی پور ، پرويز کلانتری، علی گلستانه، منوچهر معتبر، مسعود عربشاهی و محسن وزيری مقدم در خرداد ماه برگزار شد که انتقادات فراوانی را به همراه داشت.


XS
SM
MD
LG