لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

سه عرب خوزستانی در اهواز اعدام شدند


روز چهارشنبه سه نفر در رابطه با بمب گذاری های سال گذشته اهواز اعدام شدند
روز چهارشنبه سه نفر در رابطه با بمب گذاری های سال گذشته اهواز اعدام شدند

در حالی دادگستری خوزستان روز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن از اعدام سه نفر در ارتباط با بمب گذاری های اهواز خبر می دهد، فعالان حقوق بشر در ايران می گويند تعداد کسانی که اعدام شده اند چهار نفراست.


خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان گزارش داد که سه تن از متهمان پرونده بمب گذاری های اهواز با حضور خانواده قربانيان در محوطه زندان اهواز به دار آويخته شده اند.


عمادالدين باقی رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان و صالح نيکبخت وکيل دادگستری و سخنگوی انجمن دفاع از زندانيان به رادیو فردا گفتند که چهارنفر در ارتباط با بمب گذاری های سال ۱۳۸۴ اهواز روز چهارشنبه بيست و پنجم بهمن ماه اعدام شده اند.


آقای باقی می گويد که برای ابراز همدردی، با خانواده های کسانی که روز چهارشنبه اعدام شدند تماس گرفته است. به گفته آقای باقی ماجد آل بوغبيش، قاسم سلامات، ريسان سواری و عبدالرضا سنواتی اعدام شدگان روز چهارشنبه هستند.


طی بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در دو نوبت هفت نفر در ارتباط با بمب گذاری های خوزستان اعدام شده اند

طی بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در دو نوبت هفت نفر در ارتباط با بمب گذاری های خوزستان اعدام شده اند.


به اين ترتيب تعداد افرادی که به اتهام ارتباط با بمب گذاری های زمستان سال ۱۳۸۴ در خوزستان اعدام شده اند، به دوازده نفر می رسد.


درجریان بمبگذاری های اهواز در زمستان سال ۱۳۸۴ شش نفر کشته و نزدیک به صد نفر مجروح شدند.


پيشتر در همين زمينه، سازمان عفو بين الملل از اعدام های روز چهارم بهمن ماه در اهواز انتقاد کرده بود. عمادالدين باقی رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان در اين باره گفته بود که روند دادرسی عادلانه در باره اين افراد رعايت نشده است.


سازمان عفو بين الملل تاکيد کرده بود که روند محاکمه اين افراد عادلانه نبوده است . به گفته سازمان عفو بين الملل، «اعدام ها در ايران به مرز هشدار دهنده ای رسيده است.»


عبدالامير فرج الله کعب، محمد چعب، رضا عساکره و خلف خضيراوی به جرم بمب گذاری های سال گذشته در اهواز، روز جهارم بهمن ماه در زندان اهواز اعدام شدند و اجرای حکم اعدام آنها، اعتراض فعالان حقوق بشر را در پی داشت.


اين چهار نفر از جمله ۱۰ نفر متهمی بودند که در ارتباط با بمب گذاری های اهواز دستگير و به جرم «اقدام عليه امنيت ملی» محکوم به اعدام شده بودند. سه نفر ديگر از متهمان ماه گذشته اعدام شدند .


مجامع حقوق بشری و سازمان ملل متحد از ايران خواسته اند که اجرای مجازات اعدام متوقف شود.


XS
SM
MD
LG