لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

تماس تلفنی جرج بوش و جان هاوارد درباره عراق


شمار نيروهای استراليا در عراق نزديک به ۲۰۰۰ نفر است.
شمار نيروهای استراليا در عراق نزديک به ۲۰۰۰ نفر است.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا و جان هاوارد نخست وزير استراليا در يک تماس تلفنی با يکديگر در باره مساله هسته ای کره شمالی و همچنين پيکار در عراق و افغانستان گفت وگو کردند.


اين گفت و گوی تلفنی درحالی انجام شد که ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا عازم سفر به ژاپن و استراليا است.


هدف از سفر وی به اين دو کشور، مذاکره در باره نقش آنان در عراق و افغانستان و چالش های جهانی مانند برنامه هسته ای کره شمالی است.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی در کاخ سفيد اعلام کرد در ارتباط تلفنی جرج بوش و جان هاوارد، دو رهبر درباره مذاکرات شش جانبه هفته گذشته پکن و مساله هسته ای کره شمالی گفت و گو کردند.


وی افزود بر اساس توافق پکن، کره شمالی ۶۰ روز فرصت دارد تا فعاليت رآکتور اتمی اصلی خود در "يانگ بيون" را متوقف سازد و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد که از تاسيسات هسته ای آن کشور بازديد کنند.


در مقابل قرار است ابتدا ۵۰ هزارتن سوخت هسته ای به آن کشور ارسال شود و سرانجام ارسال اين سوخت به يک ميليون تن برسد.


وی تاکيد کرد اگر کره شمالی فعاليت تاسيسات کليدی هسته ای خود را به صورت دايمی متوقف سازد، ضمانت های امنيتی و سياسی نيز به آن کشور داده خواهد شد.


به گفته گوردون جاندرو، جرج بوش و جان هاوارد در باره نبرد در عراق و افغانستان مذاکره کردند و آقای بوش برای حمايت های استراليا از آقای هاوارد قدردانی کرد.


نخست وزير استراليا متعهد شد که ۷۰ نفر ديگر از سربازان استراليايی را برای آموزش به نيروهای عراقی به آن کشور اعزام کند. شمار نيروهای استراليا در عراق نزديک به ۲۰۰۰ نفر است.


اين دو رهبر همچنين در باره روند رسيدگی عادلانه به اتهامات زندانيان گوانتانامو نيز گفت وگو کردند و موضوع ديويد هيکس، شهروند استراليايی نيز در گفت و گوهای آنان مطرح شد.


وی پنج سال پيش در افغانستان بازداشت شد و متهم به همراهی با طالبان و پيکار عليه نيروهای آمريکايی است.


XS
SM
MD
LG