لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

«معاهده ان پی تی در شرایط بحرانی است»


بان گی مون از کشورهای شرکت کننده در اين اجلاس خواست تا برخوردی تهاجمی با يکديگر نداشته باشند.
بان گی مون از کشورهای شرکت کننده در اين اجلاس خواست تا برخوردی تهاجمی با يکديگر نداشته باشند.

نمایندگان ۱۸۸کشور عضو ان پی تی در حالی روز دوشنبه در وین، پایتخت اتریش گردهم آمدند که چالش بر سر برنامه اتمی ایران و کره شمالی همچنان ادامه دارد.


این چالش همراه با روند کند خلع سلاح هسته ای در جهان، سبب شد تا بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه به انتقاد از روند موجود بپردازد و اعلام کند که پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای،ان پی تی، در بحران است.


دبير کل سازمان ملل اين سخنان را زمانی بيان کرد که در روز دوشنبه، ۳۰ آوريل، نمايندگان حدود ۱۸۸کشور امضا کننده پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در وين، پايتخت اتريش، تشکيل جلسه دادند تا به مدت نزدیک به دو هفته به بررسی دستور کار اجلاس دوره ای بررسی کامل ان پی تی در سال ۲۰۱۰ بپردازند.


به گزارش رويترز، در پيامی که در اين اجلاس خوانده شد دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که «ان پی تی» که ۳۷ سال از عمر آن می گذرد دچار «بحران اعتماد» شده است.


وی گفت که کند شدن روند خلع سلاح هسته ای و عدم اجازه به بازرسان آژانس انرژی اتمی برای ديدار از تاسيسات هسته ای در برخی از کشورها را می توان از نشانه های اين بحران دانست.


وی از کشورهای شرکت کننده در اين اجلاس خواست تا برخوردی تهاجمی با يکديگر نداشته باشند.


این گزارش حاکیست که پیش بینی می شوددر این اجلاس، اختلاف نظرهایی بين کشورهای غير متعهد و قدرت های هسته ای بروز پیدا کند. کشورهای غير متعهد خواستار ايجاد خاورميانه ای عاری از سلاح هسته ای هستند.


بانک سوخت هسته ای


در همین حال، اورسلا پلاسنيک، وزير امور خارجه اتریش، نیز روز دوشنبه، ۳۰ آوريل در وين اعلام کرد که مبارزه برای عدم گسترش سلاح های هسته ای با بحران جدی روبرو شده است.


وزیر امور خارجه اتریش: بانک سوخت هسته ای ايجاد شود تا ديگر نگرانی برای سو استفاده از توليد سوخت برای استفاده نظامی وجود نداشته باشد

وی که در اجلاس مقدماتی در مورد پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در وين سخن می گفت گفت که «ان پی تی در شرايطی بحرانی است.»


وزير امور خارجه اتريش پيشنهاد کرد که بانک سوخت هسته ای ايجاد شود تا ديگر نگرانی برای سو استفاده از توليد سوخت برای استفاده نظامی وجود نداشته باشد.


گزارش دیگری حاکیست که کريستوفر فورد، نماينده آمريکا در اين اجلاس اظهار داشت که ايالات متحده قصد دارد شرايط را برای کشورهايی که قصد خروج از پيمان ان پی تی را دارند دشوارتر سازد.


وی افزود: کشورها بايد در مورد تخلفات خود در مورد پيمان «ان پی تی» پاسخگو باشند و خروج اين کشورها از اين پيمان نمی تواند خطاهای آنها را پاک کند.


وی ابراز اميدواری کرد که اختلاف بين کشورهای پيشرفته و کشورهای در حال توسعه مانعی برای بحث جدی در مورد پيمان «ان پی تی» در اجلاس دو هفته ای وين نباشد.


آخرين اجلاس «ان پی تی» در ماه می سال ۲۰۰۵ برگزار شد که به دليل اختلاف نظر بين کشورهای غير متعهد و قدرت های هسته ای به جايی نرسيد.


این اجلاس در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک و در حالی برگزار شد که اخبار مربوط به برنامه های هسته ای ايران و کره شمالی پيمان «ان پی تی» را دچار بحران کرده بود.


XS
SM
MD
LG