لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

گیتس: اسلحه های ساخت ایران در دست طالبان است


کرزای:هیچ دلیلی وجود ندارد که همسایگان ما از طالبان حمایت کنند.
کرزای:هیچ دلیلی وجود ندارد که همسایگان ما از طالبان حمایت کنند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه چهارم ژوئن، اعلام کرد که مقادیر زیادی اسلحه ساخت ایران وارد افغانستان شده، ولی هنوز مدرکی وجود ندارد که ثابت کند دولت ایران در این مورد نقشی داشته است.


به گزارش آسوشیتدپرس، رابرت گیتس در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کابل گفت که وی با حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان در مورد «اسلحه های ساخت ایران» گفت وگو کرده است.


وی افزود در ماه های گذشته اطلاعاتی در مورد ورود اسلحه های ساخت ایران به افغانستان به دست آمده، ولی در مورد دخالت و یا پشتیبانی دولت ایران از صدور اسلحه به افغانستان هیچ مدرکی وجود ندارد.


آقای گیتس گفت که اسلحه های ایرانی در دسترس شورشیان طالبان و قاچاقچیان مواد مخدر قرار می گیرد.


یکی از سخنگویان ناتو هفته پیش اعلام کرد که يک بمب کنار جاده ای پر قدرت، در کابل به دست نیروهای ناتو افتاده است.


وی افزود چنین بمب هایی که هرگز در افغانستان دیده نشده، در عراق مورد استفاده شورشیان قرار می گیرد.




گیتس:در ماه های گذشته اطلاعاتی در مورد ورود اسلحه های ساخت ایران به افغانستان به دست آمده ولی در مورد دخالت و یا پشتیبانی دولت ایران از صدور اسلحه به افغانستان هیچ مدرکی وجود ندارد.

آقای کرزای که همراه آقای گیتس در کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشت، در پاسخ به سوالی که آیا دولت ایران نقشی در صدور اسلحه به افغانستان دارد، گفت:«هیچ دلیلی وجود ندارد که همسایگان ما از طالبان حمایت کنند.»


وی افزود که روابط ایران و افغانستان هیچ وقت به نزدیکی زمان حاضر نبوده است.


سلاح با مارک ایران


اسلحه های کوچک با مارک ايرانی طی چند ماه گذشته در افغانستان کشف شده است، هر چند فرمانده ارشد ناتو ژنرال دن مک نيل گفته است هيچ دليلی که ثابت کند اين سلاح ها به طور مستقيم از ايران به افغانستان منتقل شده باشد، در دست نيست.


ژنرال پيتر پِيس از فرماندهان آمريکايی در فروردين ماه گذشته گفته بود نيروهای آمريکايی از ورود مستقيم اسلحه و مواد منفجره ايرانی به افغانستان جلوگيری کرده اند.


وزارت دفاع بريتانيا نيز اعلام کرد برای افزايش فشارها بر ايران بر سر دخالت در مسائل عراق و افغانستان با جامعه بين الملل همکاری می کند.


وزارت دفاع بريتانيا گفته است: «ما از نقل و انتقال قاچاق مواد منفجره از مرز ايران به افغانستان اطلاع داريم. مقصد نهايی اين سلاح ها نيروهای طالبان است و می دانيم که برخی از اين سلاح ها به طور کلی ساخت ايران هستند.»


وزارت دفاع بريتانيا جزييات بيشتری درباره تعداد يا نوع اين سلاح ها منتشر نکرده است.


يک فرمانده ناتو که نخواست نامش فاش شود با اشاره به تکنولوژی بالای بمب ها گفت اين سلاح ها می تواند شرايط را به شدت تغيير دهد.



آسوشيتد پرس به نقل از محمد بهرامی سفير ايران در افغانستان گفت تهران هر گونه اتهام درباره کمک تسليحاتی به طالبان را تکذيب می کند.


آقای بهرامی روز پنج شنبه در گفت و گو با این خبرگزاری گفته است ايران خواستار ثبات در افغانستان است و ثبات در اين کشور به نفع ايران است.او همچنين گفت ايران کشته شدن ۱۱ ايرانی به دست طالبان در سال ۱۹۹۸ در مزارشريف را فراموش نکرده است و دليلی برای کمک به اين شبه نظاميان تندرو ندارد.


XS
SM
MD
LG