لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

عماد مغنیه؛ «مرد سایه» گروه حزب الله لبنان؟


عماد مغنیه در انفجار خودروی حامل وی در در دمشق کشته شد.
عماد مغنیه در انفجار خودروی حامل وی در در دمشق کشته شد.

عماد مغنيه، معروف به حاج رضوان شامگاه سه شنبه در انفجاری سهمگين در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شد و خبر مرگ او ۱۲ ساعت بعد از سوی گروه حزب الله لبنان تاييد شد.


قرار است که مراسم تششيع جنازه اين عضو برجسته حزب الله روز پنجشنبه در منطقه شيعه نشين الضاحيه در جنوب بيروت برگزار شود و سپس تابوت برای خاکسپاری به روستای زادگاهش انتقال يابد.


عماد مغنيه که اسراييلی ها و آمريکائی ها او را « ابرتروريست» می ناميدند و به « مرد سايه» مشهور شده بود، در حالی به قتل رسيد که از بيش از ۲۰ سال پيش از سوی سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی ده ها کشور جهان مورد تعقيب بود.


اسراييل و آمريکا بيش از هر کشور ديگری او را تعقيب می کردند اما او در همه اين سال ها زندگی مخفی خود را ادامه داده و از دست آنها جان بدر برده بود.


حتی بسيار به ندرت عکسی از او منتشرشده بود. وی به سختی مراقبت می کرد که همه تحرکات و زندگی خود را مخفيانه انجام دهد و رد پایی از خود باقی نگذارد.


اين امر در مورد او شهرت يافته بود که در بيش از بيست سال اخير هيچ دو شبی را پشت سر هم در يک تخت و در يک مکان نگذرانده است.


شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب الله لبنان، پیش از ظهر روز چهارشنبه با «شهید» توصیف کردن عماد مغنیه، و با اعلام اینکه «این مجاهد فی سبیل الله با دست زدن به بیشترین عملیات ضد صهیونیستی، راهی بهشت خواهد شد»، خبر کشته شدن او را تایید کرد و از این ساعت به بعد، اکثر وقت برنامه های شبکه المنار به پخش آیات قرآن اختصاص یافت.


جسد عماد مغنیه درست در روزی که ملی گرایان لبنان نیز خود را برای برگزاری تظاهرات بزرگ ضد سوری آماده کرده بودند، به خاک سپرده می شود.


جمعه، چهاردهم فوریه مصادف با سومین سالروز سوء قصد به جان رفیق الحریری نخست وزیر پیشین لبنان است. سعد الدین حریری، پسر رفیق الحریری که رهبر فراکسیون اکثریت «المستقبل» در پارلمان است، از روزها قبل، از ملی گرایان لبنان خواسته بود که سومین سالروز قتل رفیق الحریری را به صحنه تظاهرات بزرگ علیه حامیان سوریه درلبنان تبدیل کنند.


  • « اين واقعيت که فردی مانند مغنيه، آن هم در دمشق، يک پناهگاه مهم و اصلی برای سازمان های فلسطينی و حزب الله در ستاد حزب الله و در نزديکی يک موسسه وابسته به جمهوری اسلامی ايران از پای در می آيد، نشان می دهد که افرادی توانسته اند به ستاد اصلی حزب الله رخنه کنند تا بدانند که مغنيه دقيقا در آن ساعت انفجار بمب در اين محل هست يا نه.»
رييس پيشين رکن اطلاعات ارتش اسراييل

سعدالدین حریری چند بار در سخنرانی و مصاحبه های روزهای اخیر با انتقاد شدید از حزب الله و دیگر گروه های اوپوزیسیون لبنان، گفته بود: «اگر آنها آماده جنگ هستند، ملی گرایان لبنان برای این رویاروئی آمادگی دارند.»



واکنش اسراييل


گروه حزب الله بلافاصله پس از تاييد خبر کشته شدن فرمانده ارشد خود انگشت اتهام را در اين سوء قصد متوجه اسراييل و نهادهای اطلاعاتی اين کشور کرد.


ولی هر چند مقامات بسياری در اسراييل در واکنش های علنی و مصاحبه های خود با رسانه های اسراييل از کشته شدن عماد مغنيه ابراز خرسندی کردند اما دفتر نخست وزيری اسراييل در يک واکنش رسمی اعلام کرد: « اسراييل هرگونه تلاش برای نسبت دادن اين سوء قصد به اين کشور را رد می کند.»


دانی ياتوم، رييس اسبق سازمان موساد اسراييل به راديوی اين کشور گفت: « هرکشور و هر عاملی که مغنيه را از پای درآورده، عمليات بسيار پيچيده و تحسين برانگيزی انجام داده است.»


وی افزود: « گاه در مبارزه با تروريسم و ابر تروريست ها چاره ای نيست جز آنکه دستکش ها را کنار گذاشت و عليه مهره های اصلی نيز وارد کارزار شد.»


يوسی کوپر واسر، رييس پيشين رکن اطلاعات ارتش اسراييل نيز به راديوی اين کشور گفت: « اين واقعيت که فردی مانند مغنيه، آن هم در دمشق، يک پناهگاه مهم و اصلی برای سازمان های فلسطينی و حزب الله در ستاد حزب الله و در نزديکی يک موسسه وابسته به جمهوری اسلامی ايران از پای در می آيد، نشان می دهد که افرادی توانسته اند به ستاد اصلی حزب الله رخنه کنند تا بدانند که مغنيه دقيقا در آن ساعت انفجار بمب در اين محل هست يا نه.»


يوسی کوپر واسر گفت: « اگر من به جای حسن نصرالله دبيرکل حزب الله بودم، از امروز بيشتر از سايه خودم هم می ترسيدم.» اسراييل از زمان جنگ ۳۳ روزه سوگند خورده که نصرالله را از پای درآورد.


پيشنيه عماد مغنيه؛ از ساف تا حزب الله


عماد مغنيه فعاليت های خود را عليه اسراييل با پيوستن به سازمان آزاديبخش فلسطين، در زمانی که ياسر عرفات در لبنان به سر می برد، آغاز کرد اما پس از ترک لبنان از سوی نيروهای «ساف» که نتيجه حملات و محاصره گسترده بيروت از سوی ارتش اسراييل بود، به صف سازمان شيعه امل پيوست.


امل از سوی امام موسی صدر و مصطفی چمران در لبنان برپا شده بود. اما عماد مغنيه همزمان با انتقال حسن نصرالله از سازمان شيعه امل، به حزب الله پيوست.


پس از آنکه اسراييل، شيخ عباس موسوی، دبيرکل وقت حزب الله را در حمله ای با هليکوپترهای آپاچی از پای در آورد، با رسيدن حسن نصرالله به مقام دبيرکلی حزب الله، عماد مغنيه که به او وفاداری زيادی نشان می داد، در پی انجام عمليات گسترده عليه نيروهای آمريکايی و اسراييلی، به عنوان مسوول ويژه حزب الله انتخاب شد.


آمريکا برای سر وی جايزه کلان نقدی تعيين کرده و او را به اتهام قتل بيش از دويست چترباز آمريکايی که در ماجرای انفجار سهمگين مقر چتربازان آمريکا در اوائل دهه هشتاد ميلادی در قلب بيروت رخ داد، تحت تعقيب قرار داد.


يکی ديگر از اتهامات اين عضو ارشد حزب الله لبنان، دست داشتن در انفجار «آميا»، مرکز يهوديان آرژانتين در بوئنس آيرس، پايتخت، بود.


نهادهای اطلاعاتی اسراييل و نيز مقاماتی از کشور آرژانتين، عماد مغنيه را عامل طراحی دو عمليات بمبگذاری در دهه نود در بوئنوس آيرس معرفی کرده بودند که در يکی از آنها سفارت اسراييل در آرژانتين در سال ۱۹۹۲ ويران شد و بيش از۲۰ کشته و دهها زخمی برجای نهاد.


در انفجار ديگری که در سال ۱۹۹۴ رخ داد کانون همياری يهوديان آرژانتين هدف يک بمبگذاری پر قدرت قرار گرفت که ساختمان هفت طبقه اين مرکز را با خاک يکسان کرد و موجب کشته شدن ۸۴ نفر و زخمی شدن بيش از دويست نفر ديگر شد.


اسراييل اعلام کرده بود که عماد مغنيه در اوائل دهه کنونی عامل طرح حمله به سربازان اسراييلی در منطقه ای بوده است که اسراييلی ها آنرا «تپه دوو» و اعراب آنرا «جبل روس» می نامند.


در آن حمله سه سرباز اسراييلی کشته و جسد آنها از سوی حزب الله به لبنان انتقال يافت، که بعد از سالها اين سه جسد در يک معامله بزرگ ميان حزب الله و اسراييل در برابر آزادی صدها زندانی عرب مبادله شد.


دولت اسراييل اعلام کرده بود که حمله نظامی گسترده چريک های حزب الله به شمال اسراييل در تابستان سال ۲۰۰۶ نيز که به کشته شدن هشت سرباز اسراييلی و ربوده شدن دو سرباز ديگر اين کشور منجر شد، و به عاملی برای آغاز جنگ ۳۳ روزه مبدل شد، توسط عماد مغنيه طراحی شده بود.


عماد مغنيه در حالی ترور شد که قرار بود منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از دمشق ديدارکند.


رسانه های جمهوری اسلامی پيشتر اعلام کرده اند که آقای متکی با سران گروه های فلسطينی و لبنانی مقيم سوريه نيز ديدار خواهد کرد، و همچنين حامل پيامی از سوی محمود احمدی نژاد برای همتای سوری اوست.


رسما اعلام شده بود که آقای متکی با هدف بررسی آخرين اوضاع غزه و لبنان به دمشق سفر می کند.


XS
SM
MD
LG