لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

پيک صلح ايرانی؛ سفر به المپیک از راه جاده ابريشم


بازی های المپیک تابستان سال جاری در پکن برگزار می شود.
بازی های المپیک تابستان سال جاری در پکن برگزار می شود.

چند ورزشکار ايرانی تصميم گرفته اند در آستانه مسابقات المپيک چين مسير جاده ابريشم را تا پکن، با اسب طی کنند و پيام صلح و دوستی ايرانيان را به ديگر ملت ها برسانند.


جاده ابريشم مسيری طولانی است که در روزگار باستان از شهرستان توان هوانگ در چين آغاز می شد و پس از گذر از شهرهای مختلف از جمله گرگان، ری، قزوين، زنجان، تبريز و ايروان به بندر طرابوزان در غرب ترکيه فعلی منتهی می رسيد.


محمد حسن نجاريان، يکی از همين سوارکاران و مدير فنی اين گروه، در گفت و گو با راديو فردا جزیيات بيشتری از اين اقدام ابتکاری را شرح می دهد.


راديو فردا : اين طرح ابتکار چه کسی بوده و ايده آن از کجا آمده است؟


اصل اين طرح از آقای مجيد چرخشت – سوار کار ايرانی – بود که چهار سال پيش، در المپيک يونان، اين پيشنهاد را به کميته جهانی المپيک ارائه کرد و با موافقت آنها تصويب شد که اين کار انجام شود. از يک سال پيش اين طرح در کميته ملی المپيک ايران مطرح شد و موافقت آنها نيز جلب شد.


تيم فعلی در چه وضعيتی است و برنامه سفر از چه زمانی آغاز خواهد شد؟


تيم آماده است و قرار است روز دهم ارديبهشت عازم مشهد شويم. بعد در ادامه به عشق آباد (پايتخت ترکمنستان) می رويم و سفر را به گونه ای ادامه می دهيم که زمان افتتاحيه المپيک چين به پکن برسيم.


ـ آقای نجاريان! تعداد اعضای اين تيم چند نفر است و مسيری که قرار است طی شود چگونه طراحی شده است؟


  • «کاپ ها و نوشته هايی تهيه شده که همراه با عکس هايی از تخت جمشيد، به عنوان نماد ايران کهن، به عنوان پيام صلح و دوستی ايرانيان به مردم طول مسير هديه خواهيم کرد.»
محمدحسن نجاريان،از اعضای پیک صلح ایران

مجموعا ۹ نفريم: پنج سوارکار، يک فيلمبردار، دو راننده و يک نفر مسئول تدارکات. مسير را بر اساس جزيياتی که از روی نقشه ها به دست آورديم طراحی کرديم.


البته از سفارتخانه ها و تورهای آن کشورها هم مشورت گرفته ايم و نهايتا ميزان حرکت هر روز را محاسبه کرده ايم. قرار است تمام مسير را با اسب طی کنيم.


اگر جايی مشکلی پيش بيايد، تيم در محل کمپ موقت استراحت می کند و روز بعد مسير را ادامه می دهد.


چه مشکلاتی را در سر راه اين برنامه پيش بينی می کنيد؟


به جز دو گردنه، که در مسير کوهستانی هستند، و صحرای چين، مشکلی نداريم. در باره صحرای چين، با توجه به اينکه زمان گرما به آنجا خواهيم رسيد، من به عنوان مدير فنی برنامه ريزی کرده ام که آن قسمت ها را عموما شب هنگام حرکت کنيم که مشکلی پيش نيآيد و بتوانيم کارمان را با موفقيت انجام دهيم.


از چه شهرهايی در طول مسير عبور خواهيد کرد؟


از مشهد به عشق آباد می رويم، سپس ازبکستان، قزاقستان، قرقيزستان و بعد از شمال غربی چين وارد دشت چين می شويم. اين مسيری است که طی می شود. يعنی در واقع همان مسير جاده ابريشم.


گفتيد اين برنامه برای رساندن پيام صلح و دوستی ايرانيان است به جهان. کار خاصی برای رساندن اين پيام فکر کرديد؟


کاپ ها و نوشته هايی تهيه شده که همراه با عکس هايی از تخت جمشيد، به عنوان نماد ايران کهن، به عنوان پيام صلح و دوستی ايرانيان به مردم طول مسير هديه خواهيم کرد. اين هدايا البته مروج ورزش هم هستند.


چرا تصميم گرفتيد اين مسير را با اسب طی کنيد؟


چون ورزش اصيل ايران، سوارکاری بوده و اجدادمان اسب های ترکمنی داشته اند. به همين خاطر ما هم برای طی اين مسير اسب را انتخاب کرديم.


XS
SM
MD
LG