لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

عفو بين الملل: ایران اعدام نوجوانان را متوقف کند


عفو بین الملل از ایران خواسته است اعدام نوجوانان را متوقف کند.
عفو بین الملل از ایران خواسته است اعدام نوجوانان را متوقف کند.

سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه ای خواستار پايان بخشيدن به اعدام کسانی که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته اند، شده است.


در اين بيانيه آمده است:«مهلت يک ماهه برای دو متهم نوجوان محکوم به اعدام گام مناسبی برای پايان بخشيدن به اعدام نوجوانان است.»


سازمان عفو بين الملل اعلام کرده است:« ما يک بار و برای هميشه از ايران می خواهيم که مجازات اعدام نوجوانان را از جمله ۸۵ نوجودانی را که محکوم به اعدام هستند، متوقف کند. در حالی که ايران کنوانسيون حقوق کودک را امضا کرده است؛ نبايد اين نوجوانان به مرگ محکوم شوند.»


بهنود شجاعی و محمد فدايی نوجوانانی هستند که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده اند. هر دو اين نوجوانان اعتراف کرده اند که تصميم قبلی برای اقدام به قتل نداشته اند.


سازمان عفو بين الملل همچنين در مورد سرنوشت سعيد جزی جوان ۲۱ ساله ای که قرار است ۲۵ ژوئن اعدام شود، ابراز نگرانی کرده است.


فرصت زندگی کردن به اين دو جوان محکوم به اعدام، روز سه شنبه بیست و یکم خردادماه، دهم ژوئن، تنها يک روز قبل از اجرای حکم آنها توسط آيت الله هاشمی شاهرودی، ریيس قوه قضاييه ايران، صادر شد.


سازمان عفو بين الملل در این بیانیه تصریح کرده است که این سازمان از خبر به درا اویخته شدن ۸ نفر ديگر در سحرگاه روز چهارشنبه ۱۱ ژوئن مطلع شده است.


سازمان عفو بين الملل می گوید که حداقل ۸۵ نوجوان ديگر در ایران با دريافت حکم اعدام در انتظار اجرای حکم خود هستند.

سازمان عفو بین الملل همچنین اضافه کرده است اتهام اين افراد هنوز مشخص نشده است.


این نهاد حامی حقوق بشر تاکید می کند: هرچند ايران متعهد شده است که قوانين بين المللی در مورد دادرسی عادلانه را رعايت کند اما سازمان عفو بين الملل مدت ها است که نگرانی خود را از برگزاری دادرسی های غير عادلانه اعلام کرده است.


سازمان عفو بین الملل به نامه محمد فدايی که در تاريخ ۷ ژوئن منتشر شد، اشاره کرده که وی گفته است تحت« شکنجه» مجبور به اعتراف شده است.


سازمان عفو بین الملل با اشاره به این نامه تصریح کرده است:« او در مدت بازداشتش مورد شکنجه و آزار قرار گرفته است به گونه ای که در نهايت يک شب حاضر شده برگه ای را امضا کند که نمی داند در آن چه نوشته شده بود».


محمد فدايی در نامه خود نوشته است:« جوانی هستم بيست و يکساله ، هنگامی که پا به زندان گذاشتم ۱۶ سال داشتم ، نوجوانی بودم که به مانند همه نوجوانان ديگر هنوز از روياهای کودکانه ام جدا نشده بودم».


او ادامه می دهد :« آنقدر شلاق و کتک خوردم ، آنقدر از سقف آويزانم کردند که ديگر اميدی به زنده ماندن نداشتم .»


سازمان عفو بين الملل به حقوق کشورها برای مبارزه با جنايت و مجازات محکومان احترام می گذارد اما مخالف هرگونه مجازات اعدام است.


سازمان عفو بين الملل در پايان از رهبران جمهوری اسلامی، ریيس قوه قضاييه ايران و اعضای جديد پارلمان ايران درخواست کرده است که به جريان جهانی حذف مجازات اعدام بپيوندند.


به گزارش عفو بین الملل از سال ۱۹۹۰ تا کنون حداقل ۳۰ نوجوان در ايران اعدام شده اند که از اين تعداد ۷ نفر در سال ۲۰۰۷ و حداقل يک نفر در سال ۲۰۰۸ به دار آويخته شده اند.


سازمان عفو بين الملل همچنین می گوید: حداقل ۸۵ نوجوان ديگر در ایران با دريافت حکم اعدام در انتظار اجرای حکم خود هستند.


XS
SM
MD
LG