لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

وزير نفت: کناره گيری توتال، حرکتی سياسی بود


غلامحسين نوذری، وزیر نفت ايران. (عکس:EPA)
غلامحسين نوذری، وزیر نفت ايران. (عکس:EPA)

غلامحسين نوذری، وزیر نفت جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه، بيست و دوم تير، تاييد کرد که شرکت نفتی توتال فرانسه از سرمايه گذاری چند ميليارد دلاری در حوزه پارس جنوبی کناره گرفته است.


به گزارش وب سايت تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی، آقای نوذری افزود: «از نظر ما، توتال هيچ قراردادی با ما ندارد و فقط يک موافقتنامه در زمينه امور فنی دارد.»


وزير نفت کناره گيری شرکت توتال از فعاليت در فاز ۱۱ پارس جنوبی را حرکتی کاملا سياسی و نه تجاری خواند و اضافه کرد:« به محض شنيدن کناره گيری توتال، کار را با قوت شروع کرديم و با قوت نيز ادامه خواهيم داد.»


کريستوف مارژری، مدير عامل شرکت توتال در مصاحبه با روزنامه فايننشال تايمز چاپ لندن گفت: « امروزه سرمايه گذاری در ايران برای ما خطر سياسی دارد، چون مردم خواهند گفت که توتال برای پول حاضر است به هر کاری دست بزند.»


اين گفته های مدير شرکت توتال درست يک روز پس از آزمايش موشک های دور برد در ايران منتشر شده است.



«سرمايه گذاری در ايران برای ما خطر سياسی دارد، چون مردم خواهند گفت که توتال برای پول حاضر است به هر کاری دست بزند.»
کريستوف مارژری، مدير عامل شرکت توتال

شرکت توتال در سال ۲۰۰۶ ميلادی، برای توسعه فاز يازده ميدان گاز پارس جنوبی، برای توليد گاز مايع طبيعی، قراردادی را با ايران امضاء کرد.


شرکت توتال همراه با شرکت پتروناس مالزی قرار بود درتوليد گاز طبيعی مايع فعاليت کنند. مقام های وزارت نفت ايران بارها گفته بودند که که فاز ۱۱ پارس جنوبی را حتی اگر وادار به کنار گذاشتن ايده توليد گاز طبيعی مايع شوند، توسعه خواهند داد.


حوزه پارس جنوبی در خليج فارس حدود ۱۴ تريليون متر مکعب گاز دارد، که حدود هشت درصد ذخيره جهانی به شمار می رود.


اين حوزه به حوزه گازی قطر که در سوی ديگر خليج فارس قرار دارد، متصل است. توسعه منابع عظيم ساحلی ايران به دليل نبود سرمايه گذاری به تعويق افتاده است.


اين موضوع باعث بروز مشکلات فراوان در عرضه گاز به مردم در فصل زمستان شده است. این در حالی است که ايران دومين دارنده منابع گاز طبيعی در جهان است.


دولت های غربی شرکت های خود را برای قطع ارتباطات خود با ايران بر سر برنامه هسته ای بحث برانگيز اين کشور تحت فشار قرار داده اند.


قدرت های جهانی نگرانند که ايران درصدد توليد بمب هسته ای است، اما اين اتهام از سوی تهران رد شده است.


XS
SM
MD
LG